Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. VI SA/Wa 74/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędziowie Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Protokolant Monika Staniszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2009 r. sprawy ze skargi A. F. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] października 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę

Uzasadnienie

VI SA/Wa 74/09

UZASADNIENIE

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] października 2008 roku Minister Środowiska, po rozpatrzeniu wniosku A. F. o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] lipca 2008 roku odmawiającą wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności koncesji byłego Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 1998 roku udzielonej O. Sp. z o.o. na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złoża [...], położonego na gruntach wsi B. i R., gmina B. oraz wsi R., gmina D., byłe województwo [...].

Zajmując stanowisko w sprawie organ wyjaśnił, iż A. F., we wniosku o stwierdzenie nieważności w/w koncesji, wskazał, iż jest dzierżawcą nieruchomości -- jeziora R. nr [...] w zlewni rzeki [...] i posiada gospodarstwo rolne we wsi R. położone w granicach terenu górniczego utworzonego koncesją, a zatem posiada legitymację do wystąpienia z przedmiotowym wnioskiem. Nadto jego interes prawny wynika z art. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska wedle którego każdy ma prawo do uczestnictwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji z zakresu ochrony środowiska lub przyjęcia projektu polityki, strategii, planu lub programu rozwoju i restrukturyzacji oraz projektu studium i planu zagospodarowania przestrzennego.

Minister Środowiska, powołując się na treść art. 28 k.p.a. wskazał, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem interes prawny dający stronie legitymację do występowania w postępowaniu administracyjnym, powinien być realny, bezpośredni, konkretny i znajdujący potwierdzenie w okolicznościach faktycznych, uzasadniających zastosowanie normy prawa materialnego. Nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek interesu - musi on mieć charakter prawny, a więc musi istnieć norma prawna przewidująca w określonym stanie faktycznym i w odniesieniu do określonego podmiotu możliwości wydania określonej decyzji lub podjęcia czynności. Przywołując szereg wyroków zarówno Naczelnego jak i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego organ podniósł, iż w orzecznictwie dominuje zapatrywanie, że właściciel nieruchomości położonej w terenie górniczym nie jest stroną postępowania w przedmiocie wzruszenia koncesji w drodze środków nadzwyczajnych, zwłaszcza zaś w drodze stwierdzenia jej nieważności

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00