Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 marca 2009 r., sygn. I SA/Wr 1045/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Łoboda, Sędziowie Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska,, Sędzia WSA Katarzyna Radom - sprawozdawca, Protokolant Marta Klimczak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 05 marca 2009 r. w Wydziale I na rozprawie sprawy ze skargi: Gmina Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w W. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za kwiecień 2007 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w W. uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ś. z dnia [...] w części ustalającej dodatkowe zobowiązanie w podatku od towarów i usług za kwiecień 2007 r. utrzymując w mocy rozstrzygnięcie określające skarżącej wysokość zobowiązania w tym podatku za wskazany okres rozliczeniowy.

Jak wynikało z uzasadnienia podjętego rozstrzygnięcia postępowanie kontrolne ujawniło, że wbrew obowiązującym przepisom prawa, skarżąca nie ewidencjonowała kwot sprzedaży i zakupu, wykazując zerowe zobowiązanie z tytułu podatku od towarów i usług za badany okres rozliczeniowy. Całość dokumentacji związanej z jej rozliczeniem znajdowała się natomiast w Urzędzie Gminy, który wykazał m.in. transakcje sprzedaży dotyczące mienia skarżącej. Powołując się na przepisy art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej powoływana jako ustawa VAT), oraz art. 2 ust. 1 i ust. 2, art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - zwana dalej ustawą o samorządzie gminnym), organ podatkowy stwierdził, że urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym i inaczej niż skarżąca (Gmina), nie ma podmiotowości prawnej, jest jedynie jej aparatem pomocniczym, powoływanym w celu technicznej realizacji określonych zadań spoczywających na skarżącej, występuje jako jednostka organizacyjna działająca w jej imieniu i na jej rzecz. W związku z tym, że nie posiada podmiotowości odrębnej od skarżącej, urząd gminy nie jest uprawniony do wystawiania i otrzymywania faktur oraz składania deklaracji w imieniu własnym, w ramach realizacji zadań skarżącej. Ponadto zdaniem organów podatkowych urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji dotyczącej rozliczenia podatku dla samorządowych osób prawnych i obsługujących je urzędów, tym samym to na skarżącej ciąży obowiązek prowadzenia stosownych urządzeń księgowych. Powyższe stanowisko znajduje swoje uzasadnienie w pismach Ministerstwa Finansów z dnia 2 marca 2005 r. oraz z dnia18 maja 2005 r. Skoro skarżąca była stroną czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem były składniki jej mienia, to winna odprowadzić należny z tego tytułu podatek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00