Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 19 listopada 2008 r., sygn. II SA/Rz 418/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Magdalena Józefczyk /spr./ Sędziowie NSA Maria Zarębska-Kobak NSA Stanisław Śliwa Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym na rozprawie w dniu 5 listopada 2008 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości - skargę oddala -
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej Kolegium) decyzją z dnia [...] maja 2008r. nr [...] po rozpoznaniu wniosku A. B. o ponowne rozpatrzenie sprawy utrzymało w mocy swoją własną decyzję z dnia [...] marca 2008r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy z dnia [...] września 2000r. nr [...] o rozgraniczeniu nieruchomości położonych w Z. oznaczonych jako działki nr 220,221,222/1, 222/2 a działkami 219, 217, 216,215/2, 215/1, 214, 213 zgodnie z operatem geodezyjnym włączonym do zasobu ewidencji gruntów z dnia 22 sierpnia 2000r. nr [...].
We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skarżący zaznaczył, że jest to trzecia decyzja w sprawie wydana z rażącym naruszeniem prawa. Postępowanie o stwierdzenie nieważności zostało wszczęte wnioskiem dnia 18 lipca 2005r. Obowiązkiem Kolegium na podstawie art. 77 k.p.a. było zebranie w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego, w tym materiały geodezyjne na podstawie których określono przebieg granic w 2005r. Zarzucił, że w aktach sprawy nie ma dokumentów przechowywanych w zasobach bazowym, przejściowym i użytkowym. Wójt Gminy nie dokonał oceny dokumentacji z treścią art. 33 ust. 2 Prawa geodezyjnego i kartograficznego, gdyż dokumentacja techniczna została włączona do zasobu przed dokonaniem oceny. Zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej do ustalenia przebiegu granic nie doszło na podstawie dokumentów stwierdzających stan prawny nieruchomości oraz określających położenie punktów granicznych i przebieg granic, ale w oparciu o pomiar sytuacyjny, który nie ma żadnego związku z granicą nieruchomości. Takie działanie organu jest sprzeczne z § 15 powołanego rozporządzenia. Nie jest prawdziwe twierdzenie Wójta Gminy, że wraz z żoną nie podpisali protokołu. Faktycznie nie wyraził zgody na przebieg granicy ustalony przez geodetę. Żona nie została dopuszczona do udziału w czynnościach ustalania przebiegu granicy nieruchomości. Kolegium nie posiada specjalistycznych wiadomości i dlatego pomija dowody znajdujące się w aktach sprawy, a to protokoły graniczne, opinię sporządzoną dla sądu, czy też pismo Wójta Gminy z dnia 10 lipca 2000r., z których wynika, że nie był w stanie dokonać takiej oceny zgodnie z obowiązującym prawem przed wydaniem decyzji. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie dołączył protokoły zeznań świadków, iż wbrew twierdzeniom Wójta Gminy nie została dokonana ocena w trybie art. 33 ust. 2 Prawa Geodezyjnego.