Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 września 2008 r., sygn. II SA/Gd 450/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Skrzycka-Pilch Sędziowie: Sędzia WSA Janina Guść (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Protokolant Starszy Referent Anna Rusajczyk po rozpoznaniu w dniu 24 września 2008 r. na rozprawie sprawy ze skargi T. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 kwietnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania przyłączenia nieruchomości do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej oddala skargę.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 6 lutego 2008 r. Prezydent Miasta, wskazując jako podstawę prawną decyzji art. 5 ust. 7 w związku z ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.) oraz art. 62, art. 104 i art. 107 k.p.a., nakazał T. S. - współwłaścicielce nieruchomości położonej w G., przy ul. [...], właścicielce lokalu mieszkalnego nr 4 oraz B. D. i A. D. współwłaścicielom nieruchomości położonej przy ul. [...] oraz lokalu mieszkalnego nr 3 wykonanie przyłączenia nieruchomości przy ul. [...] m 3 oraz m 4, do zlokalizowanej na terenie tej nieruchomości, miejskiej studzienki rozdzielczej sieci kanalizacji sanitarnej, odprowadzającej nieoczyszczone ścieki z S. do oczyszczalni "G.-W.". W uzasadnieniu organ wskazał, że eksplorator miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej A S.A. z siedzibą w G. poinformował, iż właściciele lokali nr 3 i 4 przy ul. [...] nie podłączyli wewnętrznej sieci kanalizacyjnej swoich mieszkań do nowej rozdzielczej sieci kanalizacyjnej. Właściciele tych lokali nigdy nie byli przez A S.A. obciążani za odprowadzanie ścieków z tego budynku, bowiem przedwojenna sieć kanalizacyjna nigdy nie została przekazana A S.A. z siedzibą w G., jako eksploatatorowi sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż sieć ta nie odprowadza ścieków do oczyszczalni. Do czasu wybudowania nowej rozdzielczej sieci kanalizacyjnej, przedwojenna sieć kanalizacyjna funkcjonowała jako sieć ogólnospławna z wylotami nieczyszczonych ścieków i wód deszczowych do M. W.. Obecnie sieć ta stanowi wyłącznie sieć kanalizacji deszczowej. Sieć, do której odprowadzane są ścieki z lokalu nr 3 i 4, funkcjonuje jako nieszczelny zbiornik. Organ l instancji wskazał, że w chwili budowy kanalizacji ogólnospławnej w S., prawo dopuszczało odprowadzanie ścieków rozcieńczonych wodami opadowymi poprzez przelewowe osadniki gnilne do wód - w tym przypadku do M. W.. Dlatego w przedwojennych mapach do celów projektowych oznaczono tą kanalizację literami "k.s" lub "ksD". Takie oznaczenie wprowadziło w błąd organy administracyjne, które w momencie sprzedaży nieruchomości stronom i wydania pozwolenia na użytkowanie uznały, że budynek jest podłączony do kanalizacji sanitarnej. Organ I instancji ustalił, iż wyrokiem z dnia 22 czerwca 2006 r., sygn. akt [...], Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 20 września 2004 r. sygn. akt [...], utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia 26 maja 2004 r. znak [...] w sprawie ustalenia wysokości opłaty adiaceńskiej, naliczonej w związku z wzrostem wartości nieruchomości po wybudowaniu nowej kanalizacji sanitarnej w ulicy [...], uznając, iż budynek w momencie nabycia i oddania do użytkowania na cele mieszkaniowe był podłączony do kanalizacji sanitarnej. Organ I instancji wskazał, iż zgodnie z dyrektywą [...] z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych, kanalizacja sanitarna musi spełniać wymóg odprowadzania ścieków do oczyszczalni ścieków. Nadto art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zabrania odprowadzania ścieków bytowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych. Oprowadzanie ścieków do kanalizacji odprowadzającej wody opadowe i ścieki wylotem do Martwej Wisły, nie stanowi zatem spełnienia wymogu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Organ wskazał, iż w celu ułatwienia mieszkańcom budowy przyłączy do nowej sieci kanalizacyjnej na teren każdej nieruchomości doprowadzono sieć zakończoną studzienkami kanalizacyjnymi, a w trakcie postępowania administracyjnego poinformowano strony o możliwości uzyskania dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na budowę przyłącza kanalizacyjnego do nowej sieci. Organ I instancji wskazał, iż przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakazuje właścicielom nieruchomości, w celu zapewnienia utrzymania czystości i porządku, przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej. Po ustaleniu, że właściciele lokalu nr 3 i 4 przy ul. [...] nie podłączyli nieruchomości do istniejącej sieci, organ l instancji na podstawie art. 5 ust. pkt 7 cytowanej ustawy nakazał wykonanie przyłączenia lokali nr 3 i 4 do miejskiej studzienki rozdzielczej sieci kanalizacji sanitarnej.