Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 lipca 2008 r., sygn. IV SA/Gl 233/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.) Protokolant st.sekr.sąd. Alicja Sadowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2008 r. sprawy ze skargi P. W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie ustanowienia medalu oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia [...]r. Nr [...], Rada Powiatu W., działając na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 21 oraz art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.) dokonała zmiany własnej uchwały [...] z dnia [...]r. w sprawie ustanowienia medalu "Zasłużony dla ochrony p.poż. Powiatu W.".

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Ś. w trybie art. 79 ust. 1 o samorządzie powiatowym stwierdził nieważność powyższej uchwały uznając ją za niezgodną z art. 4 ust. 1 pkt 21 oraz art. 9 ust. 1 tej ustawy w zw. z art. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz.U. Nr 31, poz. 130 ze zm.).

W pierwszej kolejności Wojewoda wskazał, że w momencie podejmowania przedmiotowej uchwały w obrocie prawnym pozostawała - korzystająca z domniemania legalności - uchwała, którą ustanowiono medal "Zasłużony dla ochrony p.poż. Powiatu W.", jednakże oba te akty w sposób istotny naruszają prawo. Następnie podał, że zgodnie z art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie spraw enumeratywnie wymienionych w tym przepisie. Wyliczenie zadań w w/wym. przepisie ma charakter przedmiotowy oraz przykładowy w tym znaczeniu, że doprecyzowanie tych zadań i kompetencji następuje poprzez ustawy szczegółowe. Katalog zadań powiatu ma więc charakter zamknięty, ale zgodnie z art. 4 ust. 3 może on zostać rozszerzony w drodze ustawy szczególnej. Podkreślił, iż w przeciwieństwie do gminy powiat może wykonywać tylko zadania wyraźnie przypisane mu przez ustawodawstwo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00