Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 lutego 2008 r., sygn. I SA/Wa 1898/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Boniecka - Płaczkowska (spr.) Sędziowie WSA Daniela Kozłowska WSA Gabriela Nowak Protokolant Marta Maciejkowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lutego 2008 r. sprawy ze skargi P. S. A. w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego 1) uchyla zaskarżoną decyzję; 2) stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; 3) zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz P. S. A. w W. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] września 2007 r., nr [...] Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa po rozpatrzeniu odwołania P. S.A. w W., od decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] czerwca 2007 r. Nr [...] stwierdzającej nabycie przez Gminę D. z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości położonych w S., oznaczonych w ewidencji gruntów w obrębie S. jako działki nr [...], [...] i [...] umorzyła postępowanie odwoławcze. W uzasadnieniu organ II instancji wskazał, że decyzja z dnia [...] czerwca 2007 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nabycie przez Gminę D. z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości opisanych w decyzji. Wojewoda podkreślił, że w wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego ustalono, iż w dniu 27 maja 1990 r. nieruchomości te stanowiły własność Skarbu Państwa i pozostawały we władaniu Okręgowej Dyrekcji P. S. A. w W. P. S. A. wnioskiem z dnia 6 grudnia 2004 r. zwróciło się do Wojewody Dolnośląskiego o stwierdzenie nabycia prawa użytkowania wieczystego m. in. opisanych nieruchomości. Organ podkreślił, że zgodnie z ustawą z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1989 r. Nr 14, poz. 74 ze zm.) państwowe jednostki organizacyjne uzyskują grunty państwowe w zarząd na podstawie decyzji terenowego organu administracji państwowej albo na podstawie zawartej, za zezwoleniem tego organu, umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi bądź umowy o nabywaniu nieruchomości. Wojewoda Dolnośląski stwierdził, że przedsiębiorstwo nie legitymowało się tytułem prawnym do przedmiotowej nieruchomości, uzyskanym w formie prawem przewidzianej, sam fakt posiadania nieruchomości przez państwową jednostkę organizacyjną bez decyzji administracyjnej w formie prawem przewidzianej, nie powoduje powstania prawa zarządu i wyłączenia jej z komunalizacji. W tej sytuacji dysponentem nieruchomości w dniu 27 maja 1990 r. był terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego. W ocenie organu zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. do stwierdzenia nabycia z mocy prawa na rzecz Gminy D. rzeczonych nieruchomości. Wojewoda Dolnośląski podkreślił, że badano również możliwość stwierdzenia nabycia tego mienia na rzecz P. S. A. w trybie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 ze zm.). Jednak w oparciu o posiadane dokumenty, jak również mając na względzie treść uzasadnienia wyroku z dnia 12 kwietnia 2005 r., K 30/03 (Dz. U. z 2005 r. Nr 69, poz. 625), Trybunał Konstytucyjny nie wykluczył komunalizacji z mocy prawa gruntów Skarbu Państwa, pozostających w posiadaniu P. S. A. bez tytułu prawnego, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r.