Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 lutego 2008 r., sygn. I SA/Wa 1897/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Gabriela Nowak Sędzia WSA Małgorzata Boniecka-Płaczkowska (spr.) Asesor WSA Przemysław Żmich Protokolant Jolanta Dominiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2008 r. sprawy ze skargi P. Spółki Akcyjnej w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2007 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, 3. zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz P. Spółki Akcyjnej w W. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I SA/Wa 1897/07
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...] września 2007 r., nr [...] Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa po rozpatrzeniu odwołania P. S. A. w W., od decyzji Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] czerwca 2007 r., nr [...] stwierdzającej nabycie przez Gminę D. z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości położonych w C., oznaczonych w ewidencji gruntów w obrębie C. jako działki nr [...] i [...], umorzyło postępowanie odwoławcze.
W uzasadnieniu decyzji organ II instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] czerwca 2007 r. Wojewoda Dolnośląski stwierdził nabycie przez Gminę D. z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości opisanych w decyzji. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda podkreślił, że w dniu 27 maja 1990 r. nieruchomości te stanowiły własność Skarbu Państwa i były we władaniu Okręgowej Dyrekcji P. S. A. w W. P. S. A. wnioskiem z dnia 6 grudnia 2004 r. zwróciło się do Wojewody Dolnośląskiego o stwierdzenie nabycia prawa użytkowania wieczystego m. in. opisanych nieruchomości. Zgodnie z ustawą z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1989 r. Nr 14, poz. 74 ze zm.) państwowe jednostki organizacyjne uzyskiwały grunty państwowe w zarząd na podstawie decyzji terenowego organu administracji państwowej albo na podstawie zawartej, za zezwoleniem tego organu, umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi bądź umowy o nabywaniu nieruchomości. Wojewoda wskazał, że z materiału dowodowego wynika, że przedsiębiorstwo nie legitymowało się tytułem prawnym do przedmiotowej nieruchomości, uzyskanym w formie prawem przewidzianej. W tej sytuacji należy uznać, iż sam fakt posiadania nieruchomości przez państwowe jednostki organizacyjne bez decyzji administracyjnej w formie prawem przewidzianej, nie powoduje powstania prawa zarządu i wyłączenia jej z komunalizacji. Dlatego organ I instancji wskazał, że dysponentem nieruchomości w dniu 27 maja 1990 r. był terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego. Zdaniem Wojewody zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. do stwierdzenia nabycia z mocy prawa na rzecz gminy D. nieruchomości. Organ podniósł, że badano również możliwość stwierdzenia nabycia tego mienia na rzecz P. S. A. w trybie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 ze zm.). Jednak w oparciu o posiadane dokumenty, jak również mając na względzie treść uzasadnienia wyroku z dnia 12 kwietnia 2005 r., K 30/03 Trybunał Konstytucyjny nie wykluczył komunalizacji z mocy prawa gruntów Skarbu Państwa, pozostających w posiadaniu P. S. A. bez tytułu prawnego, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 8 września 2000 r.