Wyrok WSA w Opolu z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. II SA/Op 441/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie: Sędzia WSA Teresa Cisyk - spr. Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant: st. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2007 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie transportu drogowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego w O. decyzją z dnia [...], nr [...], wydaną na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.), nałożył na A sp. z o.o. z siedzibą w R. karę pieniężną w kwocie 8000,00 złotych za brak wymaganej przepisami licencji. W uzasadnieniu organ podał, że w dniu 26 kwietnia 2005r., o godz. 920 funkcjonariusze organu dokonali na drodze krajowej numer [...], w miejscowości O. kontroli, prowadzonego przez J. B. samochodu ciężarowego marki Star typ 244, o numerze rejestracyjnym [...], o dopuszczalnej masie całkowitej 10850 kg jadącego wraz z przyczepą marki IFA nr rej. [...]. Kontrolowany pojazd przewoził kukurydzę. Pojazd należał do A sp. z o.o. z siedzibą w R., zwanej dalej A. Osoba kontrolowana oświadczyła, że jest zatrudniona w firmie A na umowę zlecenia. Z czynności kontrolnych został sporządzony protokół o nr [...], w którym stwierdzono wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji. Powyższe ustalenia potwierdzili swoimi podpisami: osoba prowadząca pojazd oraz funkcjonariusz dokonujący kontroli. Rozstrzygnięcie w sprawie zapadło po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, w szczególności: po doręczeniu stronie postanowienia z dnia [...] zawiadamiającego, że w/w protokołem kontroli zostało wszczęte z urzędu postępowanie w przedmiotowej sprawie; wezwaniu strony do przesłania dokumentów rejestracyjnych firmy oraz złożenia wyjaśnień odnośnie okoliczności i rodzaju wykonywanego transportu; doręczeniu organowi umowy zlecenia z kierowcą oraz oświadczenia i faktury na okoliczność przewożenia kukurydzy firmie B pochodzącej ze zbiorów A. Organ przywołał definicję krajowego transportu drogowego (art. 4 pkt 1 ustawy), a ponadto wskazał na ustawowe określenie "transportu drogowego" z art. 4 pkt 3 tej ustawy, który obejmuje również każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o których mowa w pkt 4. Zgodnie natomiast z art. 4 pkt 4 ustawy, jako przewóz na potrzeby własne, należy uznać przewóz spełniający łącznie następujące warunki: