Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 grudnia 2011 r., sygn. VI SA/Wa 898/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka (spr.) Sędzia WSA Andrzej Wieczorek Protokolant st. sekr. sąd. Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi P. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2010 r.; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz P. K. kwotę 1537 (jeden tysiąc pięćset trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Decyzją z [...] lutego 2011 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej GITD) utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej WITD) z [...] grudnia 2010 r., którą nałożono na P. K. (dalej skarżący) - wspólnika spółki cywilnej T. K. M., K. P. z siedzibą w P. karę pieniężną w kwocie 8.000 złotych.
Powyższe decyzje zostały wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] grudnia 2009 r. Funkcjonariusze WITD zatrzymali do kontroli drogowej pojazd wraz z naczepą, którym wykonywany był w mieniu T. K. M., K. P. spółka cywilna w P. (dalej jako Spółka) zarobkowy przewóz drogowy rzeczy, z czego został sporządzony protokół, podpisany przez kierowcę bez zastrzeżeń. Z protokołu tego wynikało, że kierowca do kontroli okazał:
1. wypis z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, z którego wynikało, że licencja była ważna do [...] kwietnia 2009 r. - wobec tego stwierdzono, że przewóz wykonywany był bez wymaganej licencji, z wyłączeniem taksówek;
2. odcinek kontrolny opłaty drogowej kupionej dla kontrolowanego pojazdu, przy czym opłata ta dotyczyła pojazdów o emisyjności spalin minimalnie EURO 4, a kierowca nie posiadał certyfikatu potwierdzającego spalanie minimum norm EURO 4. Wobec tego uznano, że kierowca winien był zakupić kartę opłaty dla pojazdu o emisyjności spalin EURO 3, a nie o emisyjności spalin minimalnie EURO 4 - zatem stwierdzono, że uiszczona opłata była niższa od wymaganej dla kontrolowanego pojazdu;