Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. IV SA/Gl 635/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga Gajewska Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska Protokolant sekr. sąd. Arkadiusz Kmiotek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 listopada 2007 r. sprawy ze skargi Gminy R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadania wyróżnienia honorowego oddala skargę

 

UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia [...] r., nr [...], na zasadzie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz § 8 ust.2 Statutu Miasta R., Rada Miasta R. ustanowiła wyróżnienie honorowe "Zasłużony Krwiodawca Miasta R.", określając w załącznikach do uchwały wzory legitymacji oraz odznaki i Regulamin nadawania wyróżnienia. Wykonanie uchwały powierzyła Prezydentowi Miasta i określiła datę wejścia w życie uchwały na dzień podjęcia. Uchwała ta wpłynęła do Wojewody Ś. w dniu [...] r..

Zawiadomieniem z dnia [...] r. tenże Wojewoda wszczął postępowanie nadzorcze, w wyniku którego w dniu [...] r. wydał zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze. Organ nadzoru powołując się na przepis art.91 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdził nieważność powyższej uchwały. Doszedł bowiem do przekonania, że jest ona niezgodna z art.6 i art.7 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz.681 ze zm.) w związku z art.6 i art.18 ust.2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. W jego uzasadnieniu Wojewoda Ś. wskazał, iż po myśli art.6 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gmin należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wszak wykonywanie zadań w tym zakresie nie może obejmować jakichkolwiek zadań publicznych, lecz tylko te, które mają charakter zobiektywizowany, ale brak jest wyraźnie wskazanego podmiotu powołanego do ich realizacji. Nie stosuje się tu reguły "co nie jest zakazane jest dozwolone", a regułę "dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie wskazuje". W tej materii istnieje domniemanie właściwości rady gminy, przy czym sprawy przez nią załatwiane przykładowo wyliczone zostały w art.18 ust.2 ustawy samorządowej. Nie wymienione w niej zadania muszą wszak mieć oparcie w przepisach ustawy, skoro w art.18 ust.2 pkt 15 postanowiono, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach (nie wymienionych w powyższych punktach) zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Tymczasem w przedmiocie zakwestionowanej uchwały obowiązuje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi oraz wykonawcze rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 sierpnia 2006 r. w sprawie określenia wzoru oraz szczegółowych zasad i trybu nadawania odznaki honorowej "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi" (Dz. U. Nr 180, poz.1324). Wkroczenie zaskarżonej uchwały na ten grunt, w ocenie organu nadzoru, nie ma więc uzasadnienia prawnego. Rozstrzygnięcie to zostało doręczone Gminie R. w dniu [...] r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00