Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 września 2007 r., sygn. II SA/Ol 794/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2007 r. sprawy ze skargi Powiatu Rady Powiatu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie przyjęcia darowizny zabudowanej działki - oddala skargę.

 

UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia "[...]", Nr "[...]", Rada Powiatu, działając na podstawie art. 12 pkt 11 oraz art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, ze zm., dalej jako: ustawa o s.p.), art. 25a w nawiązaniu do art. 13 ust. 2 oraz art. 6 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm., dalej jako: ustawa o g.n.), wyraziła zgodę na przyjęcie darowizny zabudowanej działki nr "[...]" w obrębie "[...]" gm. "[...]", o pow. "[...]", przekazanej za zgodą Rady Gminy uchwałą Nr "[...]", z przeznaczeniem na prowadzenie Środowiskowego Domu Samopomocy.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia "[...]", nr "[...]", Wojewoda, działając na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o s.p., stwierdził nieważność uchwały Nr "[...]" Rady Powiatu z dnia "[...]" w sprawie przyjęcia darowizny z powodu istotnego naruszenia prawa.

W motywach rozstrzygnięcia wskazał, iż żaden z przepisów powołanych w uchwale nie może stanowić podstawy do podjęcia przez Radę Powiatu uchwały w przedmiocie przyjęcia darowizny. Kompetencje organu stanowiącego powiatu w zakresie obrotu nieruchomościami zostały bowiem ograniczone wyłącznie do podejmowania uchwał w przedmiocie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej (art. 12 ust. 8 lit. a ustawy o s.p.). Podniósł, że regulacja ta różni się w sposób znaczący od rozwiązań przyjętych w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o samorządzie województwa, które to przepisy zawierają upoważnienia dla rady gminy i sejmiku województwa do udzielania zgody na dokonanie przez organ wykonawczy czynności wskazanych w tych przepisach w wypadku, gdy rada i sejmik nie podejmą stosownych uchwał w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami gruntowymi. Takiego zapisu nie ma w ustawie o s.p., stwierdził więc, że ustawa nie przyznała radzie powiatu kompetencji do wyrażenia zgody na poszczególne czynności, na podstawie której zachodzić będą zmiany w powiatowym zasobie nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00