Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 września 2007 r., sygn. II SA/Ol 705/07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak Sikora (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2007 r. sprawy ze skargi R. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na wykonywanie przewozów osób I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego kwotę 500 zł (pięćset złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

 

UZASADNIENIE

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że w dniu 24 stycznia 2006r. R. F. "[...]", wystąpił do Marszałka Województwa z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej przebiegającej przez teren trzech powiatów: a., b. oraz c., na trasie A. B. A. przez F., według rozkładu jazdy obejmującego 6 par kursów. Do wniosku załączył wymaganą dokumentację.

Decyzją nr "[...]" z dnia "[...]" Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Geodezji Urzędu Marszałkowskiego Województwa, działając z upoważnienia Marszałka Województwa, na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088 ze zm.) odmówił wydania wnioskowanego zezwolenia, uzasadniając, że zwiększenie liczby przewoźników na trasie ujemnie wpłynie na rentowność już istniejących firm. W ocenie organu wprowadzenie 12 nowych połączeń spowoduje zagęszczenie kursów, co stanowić będzie realne zagrożenie dla już istniejących linii regularnych. Podniósł, iż rozpatrując propozycję uruchomienia nowej linii, stosownie do wymogów art. 22a ust. 3 cyt. ustawy, przeprowadzono analizę sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób na wnioskowanej trasie. Z ustaleń organu wynika, iż projektowany rozkład jazdy odbywać miałby się w odstępie 5-10 minutowym w stosunku do już istniejących połączeń, które obsługiwane są przez Spółkę A, przewoźnika A, PPKS A, PPKS B, PPKS C oraz PKS A. Organ podał, iż z danych udostępnionych przez przewoźników za okres od września 2005r. do lutego 2006r., wynika, że średnie zapełnienie w kursach przewoźnika prywatnego A, który realizuje przewozy najbliżej do projektowanych kursów, nie przekraczało 50 % pojemności pojazdów, natomiast wyższe było w Spółce A. Wskazał, że badania potoków podróżnych potwierdziły informacje udzielone przez przewoźników i nie wykazały zwiększenia natężenia przewozów podróżnych w stosunku od września 2005r. do lutego 2006r. Ponadto zauważył, iż z informacji podanych przez Spółkę A wynika, że wpływ z wozokilometra wyniósł 2,32 zł netto (przy koszcie 2,67 zł netto), co skutkowało ujemną rentownością przewozów - 13,1%. Zaś po doliczeniu dopłat do przewozów rentowność wzrosła do 5,7 %, a w miesiącach grudniu i lutym mimo dopłat komunikacja była deficytowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00