Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 września 2007 r., sygn. IV SA/Gl 259/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.) Asesor WSA Anna Tyszkiewicz-Ziętek Protokolant sekretarz sądowy Agnieszka Janecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2007 r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie funkcjonariuszy Policji oddala skargę

Uzasadnienie

Rozkazem personalnym Nr [...] z dnia [...] r. wydanym na podstawie art. 42 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 7 poz. 58 z późn. zm.) Komendant Miejski Policji w R. przywrócił do służby w Policji [...] (w stanie spoczynku) D. K. i z dniem [...] 2006 r. mianował na stanowisko równorzędne z zajmowanym przed zwolnieniem ze służby w Policji - asystenta [...] w [...] grupie zaszeregowania z mnożnikiem [...] kwoty bazowej dla żołnierzy i funkcjonariuszy z uposażeniem zasadniczym w kwocie [...],- zł. oraz dodatkiem służbowym przyznanym na czas nieokreślony w kwocie [...],- zł. miesięcznie.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, iż rozkazem personalnym nr [...] z dnia [...] r., w trybie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji, zwolnił ze służby [...] D. K. z dniem [...] 2004 r., a po wniesieniu odwołania sprawę rozpatrzył [...] Wojewódzki Komendant Policji w K., który decyzją Nr [...] z dnia [...] r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. W następstwie wniesienia skargi przez D. K. i jej rozpatrzenia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 6 marca 2006 r. o sygn. akt IV SA/Gl 825/04 uchylił obie decyzje organów administracji publicznej i wskazał, że decyzja Nr [...] z dnia [...] r. [...] Wojewódzkiego Komendanta Policji w K. nie może być wykonywana. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd uznał, że organy administracji zobligowane były w terminie do [...] 2004 r. zakończyć postępowanie administracyjne, jeżeli zamierzały zwolnić D. K. w oparciu o inną podstawę prawną niż art. 41 ust. 3 ustawy o Policji, dający policjantowi możliwość samodzielnego rozwiązania stosunku służbowego. Jeżeli jednak we wskazanym terminie organy te nie zakończyły własnego postępowania, to powinny postępowanie umorzyć, a stosunek służbowy rozwiązać w trybie art. 41 ust. 3 ustawy o Policji. W związku z tym podjęcie decyzji o zwolnieniu w oparciu o art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji stanowi naruszenie przepisów prawa materialnego i wyczerpuje przesłankę określoną w art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), powoływanej dalej w skrócie jako P.p.s.a., bowiem naruszenie to miało istotny wpływ na wynik sprawy. W następstwie przywołanego stanu faktycznego sprawy i treści art. 42 ust. 1 ustawy o Policji Komendant Miejski Policji w R. przywrócił do służby w Policji [...] (w stanie spoczynku) D. K. i mianował na stanowisko równorzędne z zajmowanym przed zwolnieniem w dniu [...] 2004 r. tj. asystenta [...] Komendy Miejskiej Policji w R. w [...] grupie uposażenia zasadniczego. Dodatkowo zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 152 poz. 1732 z późn. zm.) ustalił mnożnik kwoty bazowej od [...] do [...] oraz na podstawie § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 maja 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 89 poz. 624) mnożnik kwoty bazowej, służący do ustalenia dotychczasowej miesięcznej stawki uposażenia zasadniczego policjanta od 2 do 16 grupy zaszeregowania, został zwiększony z dniem 2 stycznia 2006 r. o 0,02 kwoty bazowej z zastrzeżeniem, iż nie może być wyższy od maksymalnego mnożnik kwoty bazowej określony dla danej grupy zaszeregowania w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia. W związku z tym, że kwota bazowa dla żołnierzy i funkcjonariuszy została określona w ustawie budżetowej na rok 2006 z dnia 17 lutego 2006 r. (Dz. U. Nr 35, poz. 244) w wysokości 1 459,84- zł., to posiadany w dniu zwolnienia ze służby w Policji mnożnik kwoty bazowej - [...] zwiększony został zgodnie z powołanymi przepisami i wynosi obecnie [...] a dodatek służbowy w wysokości [...],- zł. miesięcznie pozostał bez zmian. Wskazany rozkaz personalny zawierał również pouczenie, że zgodnie z treścią art. 42 ust. 2 ustawy o Policji policjant zobowiązany jest zgłosić gotowość niezwłocznego podjęcia służby w ciągu 7 dni od dnia przywrócenia do służby, a niedopełnienie tego obowiązku w tym przewidzianym terminie spowoduje rozwiązanie stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 3 tej samej ustawy, bowiem prawo do uposażenia powstaje z dniem podjęcia służby.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00