Orzeczenie
Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 31 stycznia 2007 r., sygn. II SA/Rz 484/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Robert Sawuła /spr./ Sędziowie NSA Anna Lechowska WSA Zbigniew Czarnik Protokolant sekr. sąd. Anna Mazurek-Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólno-Administracyjnym na rozprawie w dniu 17 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miejskiej z dnia [...] lutego 2006 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały oraz stwierdza nieważność uchwały Rady Miejskiej z dnia [...] grudnia 2005 r. nr [...] w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "I. 3"; II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Rady Miejskiej na rzecz strony skarżącej Wojewody kwotę 240 zł /słownie: dwieście czterdzieści złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
II SA/Rz 484/06
Uzasadnienie
Wojewoda wniósł w dn.[...].04.2006r. w trybie art.93 ust.1 ustawy z 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 z 2001r., poz.1591 ze zm., zwana dalej Usg) skargę na uchwałę Rady Miejskiej Nr [...] z dn.[...].02.2006r. w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego "I. 3", zaskarżając § 3 przedmiotowej uchwały i wnosząc "o stwierdzenie jego nieważności". Zdaniem wojewody w/w uchwała w § 3 dopuściła lokalizację zabudowań mieszkalnych w odległości do 50 m od granic cmentarza, bowiem w § 3 ust.6 tej uchwały po wyrazach "nie dopuszcza się lokalizowania" brak jest słów "zabudowań mieszkalnych". Brak tego "zapisu" powodować ma niezgodność planu z przepisami zawartymi w § 3 ust.1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z 25.08.1959r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz.U. Nr 52, poz.315, zwane dalej "Rozp. z 1959"). Zdaniem skarżącego uchwała winna posiadać regulację polegającą na wykluczeniu lokalizacji budynków mieszkalnych w odległości do 50 m od granic cmentarzy. Stanowisko to ma znajdować wsparcie w opinii wyrażonej przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z [...].03.2006r. Nr [...], które dołączono do skargi. Brak wykluczenia zabudowy mieszkaniowej w tym terenie powoduje naruszenie ustalonych zasad zagospodarowania terenów zabudowy mieszkaniowej oznaczonych na rysunku planu symbolem MNU położonych w strefie 50-metrowej ochrony sanitarnej wokół cmentarza oznaczonego w planie jako ZC1. W skardze wskazano ponadto, że § 7 Rozp. z 1959 nie będzie miał zastosowania, ponieważ przepisów powyższego rozporządzenia nie stosuje się do cmentarzy już istniejących, ale tylko w sytuacji, gdy wyznaczenie stref ochronnych uniemożliwiałoby korzystanie z cmentarza, a właściwy inspektor sanitarny nie sprzeciwił się dalszemu korzystaniu z tego cmentarza. Powołując się na konstytucyjną zasadę praworządności oraz upływ terminu do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego skarżący wywodził zasadność stwierdzenia nieważności § 3 cyt. na wstępie uchwały Rady Miejskiej w I.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right