Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 grudnia 2006 r., sygn. II SA/Lu 856/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Maciej Kierek,, Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Protokolant Asystent sędziego Marcin Małek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 grudnia 2006 r. sprawy ze skargi Z. M., J. M., M. M., Z. M., U. C., M. C., Ł. C., B. C., J. A., J. A., M. O., A. W., T. W., T. W. i W. W.. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego w sprawie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]. ([...]) Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpatrzeniu odwołania J. i Z. M., M. i Z. M., U. i M. C, Ł. i B. C., J. i J.A., M. O., Z.i i A. W., T. W., K. S, T. i W. W. od decyzji Burmistrza z dnia [...] ([...]) w sprawie ustalenia Z. i J. małż. S. warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania części terenu byłych zakładów obuwia, poprzez adaptację budynku biurowego na lokal administracyjno-biurowy z częścią hotelową; adaptację i rozbudowę świetlicy na salę przyjęć weselnych i okolicznościowych, adaptację części hali produkcyjnej na warsztat remontowy środków transportu z dwoma stanowiskami i myjnią oraz budowy zjazdu z ulicy W. - do wykonania na działkach nr 9746/1, 9746/11, 9746/13 i 7771 położonych w Ł. przy ulicy W. - umorzyło postępowanie odwoławcze.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy podniósł, że zgodnie z art. 127 kodeksu postępowania administracyjnego, od decyzji organu pierwszej instancji służy stronie prawo wniesienia odwołania do organu wyższej instancji. Pojecie strony należy interpretować w oparciu o treść art. 28 kpa. Zgodnie z tam zawartą regulacją stroną postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Oznacza to, że elementem kwalifikującym dany podmiot w toku postępowania administracyjnego jako stronę jest "interes prawny" lub obowiązek. Interes prawny istnieje wówczas, gdy występuje związek pomiędzy sferą indywidualnych praw i obowiązków określonego podmiotu, a sprawą administracyjną, w której uprawnienia te lub obowiązki mogą być skonkretyzowane. Związek ten musi być bezpośredni, co oznacza, że rozstrzygnięcie administracyjne dotyczy wprost sfery prawnej danego podmiotu. Interes prawny, o jakim mowa w art. 28 kpa musi być osobisty, własny i indywidualny i tylko do podmiotu mającego taki interes należy kierować decyzję administracyjną, a więc indywidualny akt administracyjny, wpływający na jej prawa i obowiązki. A zatem Kolegium stoi na stanowisku, że prawna kategoria interesu prawnego, na której jest oparta legitymacja procesowa w postępowaniu administracyjnym, należy do prawa materialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00