Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 marca 2006 r., sygn. II SA/Kr 199/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Brachel-Ziaja Sędziowie: WSA Mariusz Kotulski ( spr.) A WSA Wojciech Jakimowicz Protokolant Joanna Kłos po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2006 r. sprawy ze skargi K. W. na uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia 7 października 2004 r. Nr [...] w przedmiocie odrzucenia zarzutów nieuwzględnionych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miasta Krakowa w części § 109, II. zasądza od Prezydenta Miasta Krakowa na rzecz skarżącej K. W. kwotę 555 zł ( pięćset pięćdziesiąt pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Na podstawie uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 22 kwietnia 1998 r., Nr CXIV/1025/98 przystąpiono do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszarów zwolnionych z rezerwy pod przebieg Trasy Zwierzynieckiej Krakowie.

Projekt tego planu został wyłożony do publicznego wglądu w dniach od 14 2002 r. do dnia 12 lipca 2002 r.

Zarzut do w/w projektu wniosła pismem z dnia [...].07.2002r. K. W. właścicielka na prawach małżeńskiej wspólności ustawowej nieruchomości składającej się z działek nr [...], [...], [...], [...], [...], [...],[...], [...], [...], [...], [...], [...] obręb [...]zarzucając naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 2a i pkt 5 lit. c ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym oraz postanowienia art. 1 ust. 2 pkt 1, 2, 3 i 5 oraz art. 3 pkt 1 i 2 powołanej ustawy. Uzasadniając swój zarzut skarżąca podniosła, iż "stosownie do postanowień art. 6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania, a następnie uchwala sporządzone przez zarząd gminy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, które określa politykę przestrzenną gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy odgrywa doniosłą rolę w procesie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 18 ust. 2 pkt 2a ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym zarząd gminy, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bada spójność rozwiązań projektu planu z polityką przestrzenną gminy określoną w studium. Oznacza to, że nie jest dopuszczalne przystąpienie do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli gmina nie posiada uchwalonego wcześniej studium. Z taką sytuacją mamy do czynienia w mieście Krakowie. Wojewoda Małopolski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 1.02.2002 r. Nr PR II 0911/19/2002 stwierdził bowiem nieważność uchwały Rady Miasta Krakowa z 28.12.2001 r. Nr XCVI/910/01 w sprawie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa, a Naczelny Sąd Administracyjny - Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie wyrokiem z dnia 25.06.2002 r., sygn. akt II SA/Kr 608/02 oddalił skargę miasta Krakowa na powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze. Stosownie do postanowień art. 98 ust. 5 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze stało się prawomocne z datą oddalenia skargi, co oznacza, że Miasto Kraków nie posiada i od początku nie posiadało studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ponieważ rozstrzygnięcie nadzorcze wywołuje skutki ex tunc i przy sporządzaniu przedmiotowego projektu planu nie mógł zostać spełniony wymóg określony w art. 18 ust. 2 pkt 2a ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym., Oznacza to więc, że proces przygotowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla "OBSZARÓW ZWOLNIONYCH Z REZERWY POD PRZEBIEG TRASY ZWIERZYNIECKIEJ" oraz jego uchwalania musi zostać poprzedzony uchwaleniem prawidłowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla całego miasta Krakowa." Nadto "zgodnie z postanowieniami art. 18 ust. 2 pkt 5 lit. c ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym zarząd gminy po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest zobowiązany m.in. do zawiadomienia na piśmie o terminie wyłożenia projektu planu osób, których wnioski nie zostały uwzględnione w projekcie planu, uzasadniając odmowę uwzględnienia tych wniosków. W dniu 4.09.1999 r., stosownie do obwieszczenia Zarządu Miasta Krakowa o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszarów zwolnionych z rezerwy pod przebieg Trasy Zwierzynieckiej, wystąpiłam do Wydziału Architektury Urzędu Miasta Krakowa o zmianę dotychczasowego przeznaczenia działek ewidencyjnych nr [...], [...], [...] i [...], których jestem właścicielką i przeznaczenie ich pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. Mimo, że w projekcie kwestionowanego niniejszymi zarzutami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wniosek mój nie został uwzględniony (...), otrzymane zawiadomienia Głównego Architekta Miasta Krakowa z dnia [...].05.2002 r. i [...].05.2002 r. o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu''- z naruszeniem postanowień art. 18 ust. 2 pkt 5 lit. c ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym - nie zawierają uzasadnienia odmowy uwzględnienia mojego wniosku. W związku z powyższym przypomnienia wymagają postanowienia art. 27 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym naruszenie trybu postępowania określonego w art. 18 tej ustawy powoduje nieważność uchwały rady o uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00