Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 grudnia 2005 r., sygn. II SA/Ol 257/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Asesor WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant Ewa Rychcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2005 r. sprawy ze skargi Z. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego Z. M. kwotę 500 zł. (pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. orzeka, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana do czasu uprawomocnienia się wyroku.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 10 grudnia 2004 r., nr "[...]", Prezydent Miasta odmówił Z. M. ustalenia warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na zmianie sposobu użytkowania istniejącego garażu na jednostanowiskowy warsztat mechaniki samochodowej w obrębie działki nr 501, położonej w E. przy ul. S. W uzasadnieniu organ administracji stwierdził, że przedmiotowa działka znajduje się w obszarze, który nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ramach przeprowadzonego postępowania administracyjnego przeanalizowano określone w art. 61 ust. l ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym warunki konieczne do wydania decyzji. Pierwszym warunkiem jest zapewnienie tzw. dobrego sąsiedztwa. W myśl art. 61 ust. l pkt l powołanej ustawy planowana budowa winna stanowić kontynuację funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu działek sąsiednich z tej samej drogi publicznej. Ustawa nie podaje definicji "działki sąsiedniej", natomiast według interpretacji Ministerstwa Infrastruktury, opublikowanej na stronie internetowej tego Ministerstwa, "przez pojęcie działki sąsiedniej należy rozumieć działkę posiadającą przynajmniej jedną wspólną granicę z działką objętą wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Ponadto, aby można było uznać warunek art. 61 ust. l pkt l ustawy za spełniony, działka ta musi posiadać dostęp do tej samej drogi publicznej, rozumiany jako bezpośredni dostęp do tej drogi albo dostęp do niej przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej". W świetle tej interpretacji organ pierwszej instancji uznał, że działkami sąsiednimi dla działki objętej wnioskiem są działki nr 470 łącznie z działką nr 469 oraz działka nr 502, które są zabudowane budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi oraz towarzyszącą im zabudową gospodarczo - garażową, a więc istniejącą w sąsiedztwie funkcją jest funkcja wyłącznie mieszkaniowa. Nie daje to podstaw do spełnienia warunku "kontynuacja funkcji" dla wnioskowanego zamierzenia, polegającego na zlokalizowaniu funkcji warsztatowej na działce objętej wnioskiem. Powyższe uniemożliwia wydane decyzji o warunkach zabudowy. Za fakt nie bez znaczenia organ uznał zdecydowany sprzeciw zainteresowanych stron, wskazujących na uciążliwości wnioskowanej funkcji warsztatowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00