Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 grudnia 2005 r., sygn. III SA/Lu 508/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Sadurski, Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Marcinowski, Sędzia NSA Maria Wieczorek (sprawozdawca), Protokolant Asystent sędziego Małgorzata Syta, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2005 r. sprawy ze skargi Ł. T. na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy przyjęcia na pierwszy rok studiów uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Uniwersytetu z dnia [...] nr [...].
Uzasadnienie
I
Rektor Uniwersytetu zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] na podstawie art. 141 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. nr 65, poz. 385 ze zm.) oraz uchwały nr [...] Senatu Akademickiego z dnia [...] w sprawie zasad przyjmowania kandydatów na I rok studiów w roku akademickim 2005/2006, po rozpatrzeniu odwołania Ł. T. od decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej z dnia [...] nr [...] o nieprzyjęciu Ł. T. na I rok studiów dziennych, specjalność lingwistyka stosowana kombinacja językowa: j. angielski - j. rosyjski, w roku akademickim 2005/2006, nie znalazł podstaw do zmiany decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej dla studiów lingwistyki stosowanej z powodu braku miejsc.
II
Na decyzję z dnia [...] Ł. T. i wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, podnosząc, że powodem zaskarżenia decyzji wydanej przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną są krzywdzące reguły naboru na studia na Wydział Lingwistyki Stosowanej dla osób legitymujących się tzw. "starą maturą". Zgodnie z zapowiedziami egzamin wstępny na lingwistykę stosowaną dla tych kandydatów zrealizowany miał być na zasadach "nowej matury", co oznaczać miało jego podobieństwo do tegorocznego egzaminu dojrzałości zarówno pod względem budowy, jak i poziomu trudności. Jednakże jako uczestnik postępowania kwalifikacyjnego zrealizowanego przez Wydział Lingwistyki stosowanej skarżący stwierdził, że poziom trudności egzaminu pisemnego z języka angielskiego na ten kierunek był wyższy od wymaganego wobec tegorocznych maturzystów. Rozmowa kwalifikacyjna z języka angielskiego nie tylko miała inną budowę niż tegoroczny egzamin dojrzałości, ale co więcej dotyczyła ona również wiedzy na temat znajomości kultury Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych, które to zagadnienia na "nowej" maturze w ogóle nie obowiązywały.