Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 listopada 2005 r., sygn. III SA/Wa 2313/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Protokolant Sędzia WSA Krystyna Kleiber Asesor WSA Sylwester Golec Asesor WSA Hieronim Sęk (spr.) Marcin Bącal po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2005 r. sprawy ze skargi H. M. i W. M. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie o podatek dochodowy od osób fizycznych za 2004 r. oddala skargę SWYROK
Uzasadnienie
Wnioskami z dnia [...] lutego 2005 r. i z dnia [...] marca 2003 r. H. M. i W. M., powoływani dalej jako "Skarżący", wystąpili do [...] Urzędu Skarbowego W. o przekazanie 1% swojego podatku dochodowego, pobranego i rozliczonego w zeznaniu PIT-40A za 2004 r. przez płatnika, tj. Zakład Ubezpieczeń Społecznych [...]Oddział w W., na rachunek bankowy Polskiego Stowarzyszenia D. - Zarząd Województwa Mazowieckiego w W., jako instytucji pożytku publicznego.
Pismami z dnia [...] kwietnia 2005 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego W. wyjaśnił Skarżącym, że przepisy prawa podatkowego nie przewidują możliwości dokonania wpłaty przez organ podatkowy na rzecz organizacji pożytku publicznego w imieniu podatnika. Jednocześnie poinformował, że aby móc dokonać przysługującego zmniejszenia podatku o 1 % należy wypełnić zeznanie podatkowe za 2004 r., wyliczyć kwotę przysługującego zmniejszenia, dokonać wpłaty na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego oraz w terminie do dnia [...] maja 2005 r. złożyć lub przesłać za pośrednictwem poczty zeznanie podatkowe do organu podatkowego, wykazując nadpłatę podatku, którą urząd skarbowy ma obowiązek zwrócić w terminie 3 miesięcy od daty złożenia zeznania. W załączeniu do ww. pism zostały przesłane druki zeznań podatkowych za 2004 r. wraz z broszurą informacyjną.
Pismem z dnia [...] kwietnia 2005 r. Skarżący, uznając przekazaną odpowiedź za odbiegającą od meritum, ponowili dyspozycję przelania 1 % swojego podatku na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego. Ich zdaniem przepisy podatkowe nie określają sposobu i trybu postępowania w powyższym zakresie w stosunku do emerytów, których w rozliczeniu zastępują organy płatnicze. Zatem nie można obciążać emerytów dodatkowymi skomplikowanymi czynnościami, kosztami i czasowym kredytowaniem urzędu skarbowego na użytek realizacji ich praw, które powinny polegać jedynie na wskazaniu beneficjenta tej części podatku, którą rozporządza podatnik.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right