Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 padziernika 2005 r., sygn. II SA/Ol 418/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędzia WSA Asesor WSA Protokolant Hanna Raszkowska Tadeusz Lipiński Beata Jezielska (spr.) Urszula Wojciechowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2005 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko - Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Braniewie z dnia 16 marca 2005 r. nr XXVII/141/05 w przedmiocie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu miasta Braniewa I. Stwierdza nieważność art. 3 ust. 3 załącznika nr l do uchwały nr XXVII/141/05 Rady Miejskiej w Braniewie z dnia 16 marca 2005 r. II. Orzeka, że art. 3 ust. 3 załącznika do zaskarżonej uchwały nie może być wykonany do czasu uprawomocnienia się wyroku.

Uzasadnienie

II SA/Ol 418/05

UZASADNIENIE

Wojewoda Warmińsko-Mazurski wniósł skargę na uchwałę Nr XXVII/141/05 Rady Miejskiej w Braniewie z dnia 16 marca 2005r. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów z terenu Miasta Braniewa, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w części, tj. art. 3 ust. 3 Załącznika do tej uchwały. W uzasadnieniu skargi pełnomocnik Wojewody podniosła, iż w ocenie organu nadzoru zakwestionowane zapisy rażąco naruszają prawa. Wskazała, iż w uchwale uzależniono wysokość stypendium szkolnego dla uczniów od dwóch okoliczności, a mianowicie od przekazywanej z budżetu państwa dotacji oraz od środków finansowych. W tym ostatnim przypadku przyjęto, iż w przypadku braku środków finansowych na spełnienie potrzeb wszystkich wnioskodawców pierwszeństwo mają wnioskodawcy, u których dochód na jednego członka rodziny nie przekracza progu określonego w ust. 2a i występują w rodzime przesłanki, o których mowa w art. 90d ust. l ustawy o systemie oświaty. Podniosła, iż udzielanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy. W związku z tym niedopuszczalne jest uzależnianie ich wysokości od otrzymania dotacji z budżetu państwa. Może to bowiem spowodować wstrzymanie wypłat świadczenia, gdy tymczasem dotacja udzielana jest na dofinansowanie, a nie na finansowanie przedmiotowych świadczeń. Ponadto w ocenie organu nadzoru doszło do wewnętrznej sprzeczności postanowień regulaminu, gdyż z jednej strony uchwałodawca określił sposób ustalania wysokości stypendium, a z drugiej - ogranicza te ustalenia środkami finansowymi. Wskazanie, iż pierwszeństwo mają wnioskodawcy, u których dochód na jednego członka rodziny nie przekracza progu określonego w ust. 2a prowadzi do sprzeczności z art. 90d ust. 7 ustawy o systemie oświaty. Zgodnie bowiem z przepisem ustawy miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być wyższa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. l ustawy o pomocy społecznej, zaś art. 3 lit. b uchwały de facto ograniczają tę wysokość do 25% wyżej wskazanego dochodu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00