Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 padziernika 2005 r., sygn. II SA/Gl 286/04

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Krawczyk Sędziowie WSA Elżbieta Kaznowska Włodzimierz Kubik ( spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Małgorzata Orman po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 października 2005 r. sprawy ze skargi D. P. i C. P. na decyzję Ś. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wykonania określonych robót budowlanych o d d a l a s k a r g ę

Uzasadnienie

Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego w Katowicach z dnia 21 listopada 2001 r. sygn. akt II SA/Ka 125/01, uchylona została ze skargi B. S. ostateczna decyzja Ś. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego ( dalej ŚWINB ) z dnia [...] r., którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ż. o umorzeniu postępowania w przedmiocie pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego wraz z inwestycjami towarzyszącymi na działkach nr [...], nr [...] i nr [...] w Ż. W uzasadnieniu wyroku NSA wskazał, że powodem uchylenia zaskarżonej decyzji było jej wydanie z naruszeniem przepisów postępowania administracyjnego.

W związku z opisanym wyrokiem po ponownym rozpatrzeniu sprawy decyzją

z dnia [...] r. ŚWINB uchylił decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ż. ( dalej PINB ) z dnia [...] r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia temu organowi. Organ pierwszej instancji, po przeprowadzeniu nakazanych wyrokiem NSA oględzin terenu inwestycji, a także przeanalizowaniu dokumentacji dotyczącej prowadzonej budowy, postanowieniem z dnia [...] r., wydanym w oparciu o art. 81 c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2000 r. nr 106, poz. 1126 ze zm.), nałożył na inwestorów D. i C. P. obowiązek wykonania i przedłożenia ekspertyzy budowlanej dotyczącej drogi dojazdowej do budowanego budynku mieszkalnego. Wymieniona ekspertyza miała ocenić wpływ budowanej drogi na zmianę stosunków wodnych na sąsiednich działkach oraz podać sposób doprowadzenia jej do stanu zgodnego z przepisami i uwzględnienia ochrony interesów osób trzecich. Następnie organ pierwszej instancji, kierując się sporządzoną ekspertyzą i powołując się na art. 66 pkt 1 Prawa budowlanego, decyzją z dnia [...] r. nałożył na inwestorów obowiązek doprowadzenia przedmiotowej drogi do właściwego stanu technicznego niepowodującego uciążliwości dla terenów sąsiednich. W szczególności organ nakazał wykonanie spadku poprzecznego i podłużnego drogi o określonych parametrach, a także realizację odpowiedniego odwodnienia drogi z zakazem odprowadzania wody deszczowej poza teren nieruchomości. Orzeczenie to jednak w wyniku rozpatrzenia odwołania D. i C. P. zostało uchylone przez ŚWINB w oparciu o art. 138 § 2 k.p.a.. Organ odwoławczy w rozstrzygnięciu tym nakazał organowi pierwszej instancji ponowne rozpatrzenie sprawy w trybie art. 50 i 51 Prawa budowlanego, a to z uwagi na zawarty w odwołaniu zarzut niewłaściwego zastosowania przepisu art. 66 Prawa budowlanego, bowiem jak podnieśli inwestorzy budowa budynku mieszkalnego i inwestycji towarzyszących nie została jeszcze zakończona. Wskazał także, że zatwierdzony decyzją Wójta Gminy W. G. z dnia [...] r. plan zagospodarowania działki stanowiący część zatwierdzonego projektu budowlanego nie spełniał wymogów zawartych w § 8 ust. 1, pkt 3 i 7 oraz ust. 2 pkt 2, 3 i 6 obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego ( Dz. U. nr 140, poz. 906 ). Zgodnie z przytoczonymi przepisami projekt zagospodarowania działki powinien bowiem określać: ukształtowanie terenu, z oznaczeniem zmian w stosunku do stanu istniejącego, a w razie potrzeby charakterystyczne rzędne i przekroje pionowe terenu oraz sposób odprowadzania wód opadowych z podaniem niezbędnych profili podłużnych, spadków, przekrojów przewodów oraz charakterystycznych rzędnych, wymiarów i odległości. Powyższe braki powodują zdaniem organu odwoławczego konieczność ingerencji w proces budowlany organów nadzoru budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00