Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 lipca 2004 r., sygn. I SA/Wr 659/02

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Ryszard Pęk - sprawozdawca Sędziowie: Sędzia NSA Lidia Błystak Asesor WSA Zbigniew Łoboda Protokolant: Lucyna Barańska po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2004 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Izby Skarbowej we W. z dnia [...] [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za czerwiec 2001 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję. 2. stwierdza, iż zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu. 3. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej we W. na rzecz strony skarżącej kwotę 9.335 (dziewięć tysięcy trzysta trzydzieści pięć) zł. tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Izba Skarbowa we W. po rozpatrzeniu odwołania złożonego przez A. K., utrzymała w mocy decyzję Inspektora Kontroli Skarbowej w Urzędzie Kontroli Skarbowej z dnia [...] (nr NB [...]) w sprawie określenia za czerwiec 2001 r. zobowiązania w podatku akcyzowym. W uzasadnieniu organ II instancji wyjaśnił, iż w wyniku kontroli skarbowej organ I instancji ustalił, iż A. K., prowadząc pod firmą "A" działalność gospodarczą w zakresie handlu produktami ropopochodnymi i paliwami, nie składała deklaracji dla podatku akcyzowego i nie uiszczała podatku akcyzowego. Ustalił przy tym, iż w okresie od czerwca do sierpnia 2001 r. na jej zlecenie "B" Spółka z oo. w Ł. G., mieszając w określonych proporcjach komponenty, produkowała kompozyt - olej uniwersalny "[...]". Sprzedaży tego oleju A. K. dokonywała w okresie od czerwca do sierpnia 2001 r. i w grudniu 2000 r. W oparciu o opinie z dnia [...] i [...]wydane przez Politechnikę W. - Instytut Chemii i Technologii Nafty i Węgla organ I instancji wyjaśnił następnie, iż używane do mieszania komponenty: olej bazowy [...] jak i benzyna komponent [...] mogły być stosowane w komponowaniu oleju napędowego i że powstały produkt odpowiadał wymaganiom normy [...]na "Olej napędowy stosowany do wolno lub średni obrotowych silników z samoczynnym zapłonem w okresie letnim". Po ustaleniu, iż "B" nie deklarowała i nie uiszczała podatku akcyzowego z tytułu produkcji i sprzedaży oleju napędowego organ I instancji - powołując się na przepisy art. 34 ust. 1, art. 35 ust. 1 i 4 i art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U nr 11, poz. 50 ze zm. - zwanej dalej uptu) oraz § 18 ust. 1 pkt. 1 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 105, poz. 1197 ze zm.; zwanym dalej rozporządzeniem) - obliczył należny podatek akcyzowy jak dla oleju napędowego o zawartości siarki powyżej 0,05 % do 0,2 % włącznie. W dalszych wywodach uzasadnienia Izba Skarbowa - odnosząc się do zarzutów zawartych w odwołaniu - wyjaśniła, iż organ I instancji trafnie przyjął, iż sprzedawany przez podatniczkę wyrób był olejem napędowym, od którego należało obliczyć podatek akcyzowy zgodnie z odpowiednimi stawkami i że jako sprzedawca wyrobu akcyzowego była ona zobowiązana do obliczenia i odprowadzenia należnego podatku akcyzowego. Zwróciła przy tym uwagę na to, iż za ustaleniem, iż olej "[...]" był olejem napędowym "o pogorszonej jakości" przemawiały zarówno rozbieżności w wyjaśnieniach strony co do jego przeznaczenia i zastosowania, ale także opinie wydane przez Instytut Chemii i Technologii Nafty i Węgla Politechniki W., w których po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych stwierdzono, iż powstały kompozyt może być stosowany jako substytut oleju napędowego wykluczając możliwość jego stosowania do konserwacji urządzeń stalowych. Ustosunkowując się natomiast do złożonej przez stronę jako dowód opinii Urzędu Statystycznego we W. z dnia [...]dotyczącej klasyfikacji oleju "[...]" wg SWW Izba Skarbowa zwróciła uwagę na to, iż opinia ta została opracowana już po zakończeniu produkcji i sprzedaży, na podstawie karty technologicznej, która nie była tożsama z kartą, jaką organ I instancji uzyskał od "B" i że organ statystyczny dokonał nadania numeru SWW i PKWiU jedynie na podstawie charakterystyki oleju i jego przeznaczenia podanego przez pełnomocników strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00