Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 lipca 2004 r., sygn. II SA/Łd 365/02

 

Dnia 2 lipca 2004 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA: Grzegorz Szkudlarek (spr.), Sędziowie NSA: Anna Stępień, Tomasz Zbrojewski, Protokolant: sekretarz sądowy Tomasz Godlewski, po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2004 roku na rozprawie przy udziale - sprawy ze skargi J.M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. z dnia [...] Nr [...] (znak: [...]) w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia [...], nr [...] (znak: [...]); 2. zasądza na rzecz J. M. od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ł. kwotę 10 (dziesięć) złotych tytułem zwrotu wpisu sądowego od skargi; 3. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się wyroku.

Uzasadnienie

Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ł. decyzją z dnia [...] Nr [...] (znak:[...]), po rozpatrzeniu odwołania J. M. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia [...] Nr [...] (znak:[...]) w przedmiocie nakazu rozbiórki.

Jak wynika z dokumentów załączonych do akt administracyjnych, organ nadzoru budowlanego szczebla powiatowego, decyzją z dnia [...] nakazał J. M. dokonanie rozbiórki samowolnie wykonanego w 2001 roku drenażu odwadniającego budynek mieszkalny zlokalizowany na działce nr ewid. [...] położonej w S., ul. A 100. W motywach swojego stanowiska organ podał, że w czasie oględzin przeprowadzonych w dniu [...] ustalono, iż J. M. realizował roboty polegające na wykonaniu drenażu odwadniającego budynek mieszkalny z odprowadzeniem wody do rowu przydrożnego. Podczas wizji inwestor nie przestawił potwierdzenia zgłoszenia zamiaru wykonania drenażu do właściwego organu, złożył jedynie oświadczenie, że prowadzenia robót nie zgłosił w żadnym urzędzie. Zgodnie bowiem z przepisem art. 91 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230 ze zm.), do urządzeń melioracji wodnych szczegółowych zalicza się groble na obszarach nawodnionych, drenowanie, deszczownie wraz z pompami przenośnymi, stawy rybne oraz inne podobne urządzenia. W tak ustalonym stanie faktycznym, organ postanowieniem z dnia [...] Nr [...] (znak:[...]), na podstawie regulacji art. 50 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.), wstrzymał prowadzenie robót budowlanych przy budowie drenażu. Natomiast decyzją z dnia [...], Nr [...] (znak: [...]), na podstawie unormowania art. 51 prawa budowlanego, organ nakazał inwestorowi wykonanie w terminie 2 miesięcy określonych czynności celem doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem robót budowlanych prowadzonych w miesiącu lipca 2001 r. przy budowie drenażu, poprzez przedłożenie dokumentacji powykonawczej i inwentaryzacji geodezyjnej zrealizowanego drenażu i ich zgodności z obowiązującymi warunkami technicznymi oraz przedłożenie projektu budowlanego robót niezbędnych do wykonania z pozytywnymi opiniami i uzgodnieniami wynikającymi z przepisów. Decyzja ta zawierała pouczenie, iż niewykonanie w terminie określonych obowiązków spowoduje wydanie decyzji nakazującej rozbiórkę zrealizowanego urządzenia melioracji szczegółowej. Pomimo upływu terminu, inwestor nie zrealizował nałożonego obowiązku, co zdaniem organu zobligowało do wydania decyzji nakazującej rozbiórkę drenażu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00