Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 marca 2004 r., sygn. II SA/Wr 2638/03
4 II SA/Wr 2638/03 Wyrok W Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej Dnia 3 marca 2004 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w następującym składzie: Przewodniczący: S. NSA del. do WSA Tadeusz Kuczyński Sędziowie: S. NSA del do WSA Jolanta Sikorska S. NSA del. do WSA Bogumiła Skrzypczak (sprawozdawca) Protokolant: Aleksandra Rygielska po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2004 roku sprawy ze skargi Gminy Miejskiej Nowa Ruda na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 31 października 2003 roku Nr PN.II.0911-22/173/03 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr 89/XI/03 Rady Miejskiej w Nowej Rudzie z dnia 24 września 2003r. w sprawie przystąpienia Gminy Miejskiej Nowa Ruda do Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemi Kłodzkiej; - o d d a l a skargę.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Wojewoda Dolnośląski - powołując się na art. 91 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - stwierdził nieważność uchwały Nr 89/XI/03 Rady Miejskiej w Nowej Rudzie z dnia 24 września 2003r. w sprawie przystąpienia Gminy Miejskiej Nowa Ruda do Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemi Kłodzkiej, jako sprzecznej z prawem.
Organ nadzorczy stwierdził, że na sesji w dniu 24 września 2003r. Rada Miejska w Nowej Rudzie podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Miejskiej Nowa Ruda do Lokalnej Organizacji Turystycznej Ziemi Kłodzkiej. W § l uchwały postanowiono, że Gmina Miejska Nowa Ruda przystępuje do stowarzyszenia na prawach członka zwyczajnego. W § l statutu Stowarzyszenia Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Kłodzkiej, stanowiącego załącznik do uchwały postanowiono, że Stowarzyszenie skupia osoby fizyczne branży turystycznej oraz jednostki samorządu terytorialnego na prawach członka zwyczajnego. W uchwale powołano art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Przepis ten stanowi, że w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa statut stowarzyszenia. Przepis ten stanowi także, że do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach, z tym, że do założenia stowarzyszenia wymagane jest uczestnictwo co najmniej trzech założycieli. Organ nadzorczy wskazał także, że ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) w preambule i art. l ust. l, oraz art. 3 umożliwia stowarzyszanie się "obywateli polskich". Taka redakcja ustawy w ocenie organu nadzorczego oznacza, że stowarzyszać się mogą osoby fizyczne. Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 3 osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem stowarzyszenia. Na zasadzie wyjątku od reguły Prawo o stowarzyszeniach zezwala na stowarzyszanie się osób prawnych. Artykuł 22 ust. l pozwala na tworzenie związku stowarzyszeń, który może skupiać w zasadzie stowarzyszenia, ale również inne osoby prawne, nie mające celów zarobkowych. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Analogiczne uregulowanie zawiera art. 84 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Z przepisów tych wynika, że gmina może tworzyć i przystępować do stowarzyszeń jedynie z gminami, powiatami i województwami. Nie istnieje natomiast podstawa prawna do przystąpienia gminy do stowarzyszenia osób fizycznych. Zdaniem organu nadzoru tym bardziej gmina nie może przystąpić do stowarzyszenia na prawach członka zwyczajnego.