Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 02.09.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.495.2020.1.ENB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.495.2020.1.ENB

Opodatkowanie świadczeń otrzymanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

W 2018 r. Wnioskodawca wraz z małżonką, oboje będący obywatelami zarówno Polski jak i Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej jako: Stany Zjednoczone), przebywali więcej niż 183 dni na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tym samym zostając polskimi rezydentami podatkowymi. Za rok 2018 Wnioskodawca rozliczył dochody we wspólnym PIT-36, na które złożyły się wypłaty emerytury z ZUS dla małżonki, dochody z pracy najemnej w Stanach Zjednoczonych oraz wypłata z indywidualnego konta emerytalnego Individual Retirement Account (dalej jako: IRA), dokonana po osiągnięciu ustawowego wieku umożliwiającego bezwarunkową wypłatę z IRA (59 i 1/2 lat). Żaden z małżonków nie pobierał emerytury z Social Security Administration, która jest odpowiednikiem polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie pełniącym jednak funkcji opieki zdrowotnej. Żaden z małżonków nie dokonywał wypłat z osobistych funduszów Roth Individual Retirement Account (dalej jako: IRA Roth). W PIT-36 została zastosowana obowiązująca stawka 18 % skali podatkowej. Następnie zgodnie z art. 20 umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania pomiędzy rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Stanami Zjednoczonymi z 8 października 1974 r. odliczony został podatek zapłacony w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo zastosowano tzw. ulgę abolicyjną w stosunku do dochodów z pracy najemnej zgodnie z art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki zgromadzone na koncie IRA pochodzą w części z wypłat uzupełniających z zakładu pracy w postaci 4% miesięcznego wynagrodzenia, których warunkiem była wpłata własna w wysokości 6%. Wnioskodawca wpłacał też do konta 401 k, później przekazanego bezpodatkowym transferem do konta IRA, dodatkową część miesięcznego uposażenia, bez wpłat uzupełniających, nie przekraczając aktualnie obowiązujących limitów. Ponadto, w ramach pakietu kompensacji za pracę najemną, zakład pracy przeznaczał dodatkowe kwoty na poczet Wnioskodawcy, które zostały poddane bezpodatkowemu transferowi do funduszu IRA Wnioskodawcy po zakończeniu stosunku pracy. Wnioskodawca gromadził też środki na funduszu IRA Roth, które podlegają opodatkowaniu wyłącznie przed wpłatą do funduszu, zaś wszelkie wypłaty, na które składają się początkowy kapitał jak i zyski kapitałowe, nie podlegają w Stanach Zjednoczonych podatkowi dochodowemu w momencie wypłaty po osiągnięciu ustawowego wieku i upływie minimum 5 lat od wpłaty. Wnioskodawca zamierza dokonywać wypłat z IRA Roth w przyszłych latach będąc rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00