Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2020, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.477.2020.1.BO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.477.2020.1.BO
Zwolnienie z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu 5 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 maja 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rozkazem personalnym Dyrektora Departamentu Kadr Ministerstwa Obrony Narodowej Nr z dnia 30 czerwca 2016 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Eurokorpusu, mającym siedzibę w ... we Francji na okres od dnia 1 sierpnia 2016 r. do dnia 31 lipca 2019 r. Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.), Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto z tytułu służby poza granicami kraju Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578), na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Wysokość należności zagranicznej określona została przy zastosowaniu mnożnika (Wnioskodawca jest podoficerem), stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, w którym żołnierz pełni służbę, na podstawie przepisów w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, wydanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403, z późn. zm.). Należność zagraniczna była Wnioskodawcy wypłacana przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w euro i była ona opodatkowana. Uposażenie zasadnicze w PLN wypłacał w czasie pełnienia przez żołnierza służby poza granicami państwa Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej. Wnioskodawca nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywa w trzyletniej podróży służbowej zagranicznej. Wnioskodawca pełnił służbę w Eurokorpusie, który jest jednostką wojskową wielonarodową szczebla korpusu utworzoną Traktatem Strasburskim z dnia 22 listopada 2004 r. (wszedł w życie dnia 26 lutego 2009 r.) na podstawie art. 42 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (dawny art. 17), jako jednostka sił wielonarodowych na potrzeby wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE. Jednostka jednocześnie pozostaje w łańcuchu dowodzenia NATO, jako korpus szybkiego reagowania NATO. Z charakteru jednostki wynika, że celem jej jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego. Jednostka jednocześnie wykonuje zadania, które są zbieżne z celami preferowanymi podatkowo określonymi w art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), tj. bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO i UE, wzmacnia siły sojusznicze NATO i UE w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego (w ramach funkcjonowania grup bojowych Unii Europejskiej ... i sił reagowania NATO ...). Eurokorpus na poziomie operacyjnym jest wykorzystywany jako Dowództwo Sił (...) dla grup bojowych UE lub jako Dowództwo Misji w ramach operacji wojskowych UE. W latach 2015-2017 Eurokorpus wydzielał personel do Dowództwa Misji UE w Mali i Republice Środkowoafrykańskiej. Jednocześnie, w związku z wprowadzeniem na terytorium Francji stanu wyjątkowego (na skutek zagrożenia terrorystycznego), personel Eurokorpusu wzmacniał francuską operację antyterrorystyczną ... (w latach 2015-2018). Siły sojusznicze są również wspierane przez Eurokorpus w formie wspólnego planowania operacyjnego i wspólnych ćwiczeń, czyli dokładnie w ten sam sposób, w jaki działają Polskie Kontyngenty Wojskowe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right