Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2020, sygn. 0114-KDIP4.4012.772.2019.1.EK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.772.2019.1.EK

wyłączenie z podstawy opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę rekompensaty

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2019 r. (data wpływu 31 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z podstawy opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę rekompensaty jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z podstawy opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę rekompensaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zakład Sp. z o.o. (zwana dalej jako: Operator, Spółka, Wnioskodawca) jest spółką Gminy (zwana dalej jako: Organizator, Gmina ) posiadającej 100% udziałów w Spółce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki w przeważającej części jest wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej określonych przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 827 z późn. zm.) oraz zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.) służącym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, w szczególności dotyczących lokalnego transportu zbiorowego w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. Zasady świadczenia usług publicznych w zakresie transportu zbiorowego w komunikacji miejskiej organizowanej przez Organizatora, a Operatorem zostały określone w umowie zawartej w 2014 roku na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2, ust. 3 Ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r., nr 5, poz. 123 z późn. zm.). Przedmiotem tej umowy jest świadczenie usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie gminy miejskiej i wiejskiej poprzez dokonywanie przewozów pasażerskich. Usługi transportowe realizowane są przy pomocy środków transportu, które stanowią własność Spółki. Wpływy ze sprzedaży biletów oraz opłat specjalnych tj. za przejazd bez ważnego biletu, stanowią przychód Spółki. Ponadto, zgodnie z postanowieniami umowy na świadczenie usług transportu zbiorowego Spółka ma prawo do rekompensaty, która oznacza kwotę pieniężną lub inne korzyści majątkowe przyznane Operatorowi przez Organizatora. W związku z realizacją usług rekompensata jest obliczana i wypłacana zgodnie z postanowieniami umowy, gwarantującą płynność finansową Operatora (art. 26 UPTZ) oraz postanowieniami Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie usług publicznych transportu pasażerskiego. Rekompensata jest kalkulowana w oparciu o poniesione koszty usług pomniejszone o wygenerowane podczas usług przychody z uwzględnieniem rozsądnego zysku. W ramach realizacji umowy Organizator określa wysokość rekompensaty za przewozy na dany rok, która nie może przekroczyć kwoty określonej w Uchwale Budżetowej przyjętej przez gminę. Rekompensata nigdy nie pokrywa kosztów przewozowych. Przydzielona wysokość rekompensaty dzielona jest na 12 miesięcy i na koniec każdego miesiąca Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz Gminy wraz z należnym podatkiem VAT. Otrzymana rekompensata nie może być przeznaczona na finansowanie innej działalności niż określona umową. Rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyż Gmina nie nabywa od Spółki żadnych usług. Uzyskana rekompensata nie ma wpływu na cenę biletu za przejazd, gdyż cena biletu ustalana jest przez Radę Miejską. Bezpośrednim odbiorcą usług Wnioskodawcy są mieszkańcy miasta i gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00