Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2020, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.633.2019.1.AKR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.633.2019.1.AKR

obowiązki płatnika w stosunku do pracowników z Ukrainy zatrudnionych na podstawie umów o pracę

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2019 r. (data wpływu 6 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do pracowników z Ukrainy zatrudnionych na podstawie umów o pracę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do pracowników z Ukrainy zatrudnionych na podstawie umów o pracę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Świadczy usługi w zakresie obróbki drewna (tartak). Zatrudnia w swoim zakładzie powyżej 50 osób. Z uwagi na fakt, że na rodzimym rynku pracy nie znajduje pracowników, zaczął zatrudniać pracowników z Ukrainy. Pracują oni na umowę o pracę na podstawie zezwolenia na pracę cudzoziemca na terytorium RP, zarejestrowanego w urzędzie wojewódzkim. Żaden z pracowników do dnia złożenia wniosku nie przedstawił certyfikatu rezydencji podatkowej. W 2019 r. pracownicy zamierzają w Polsce pracować i przebywać ponad 183 dni, natomiast ich centrum interesów osobistych i życiowych (np. powiązania rodzinne, aktywność społeczna i kulturalna, hobby) znajduje się na Ukrainie. Centrum interesów gospodarczych częściowo znajduje się w Polsce (praca zarobkowa), a częściowo na Ukrainie (konta bankowe, majątek ruchomy i nieruchomy i inne). Miejscem zameldowania ww. pracowników jest Ukraina, zaś miejscem zamieszkania w czasie świadczenia pracy jest Polska. Wnioskodawca jako ich pracodawca nie umie zająć stanowiska, czy ci pracownicy są rezydentami podatkowymi, czy też nierezydentami. Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy zdarzeń przyszłych, tj. pracowników, którzy w danym roku przekroczą 183 dni pobytu w Polsce. Pracownicy nie przebywają w Polsce w okresie ciągłym, gdyż przyjeżdżają do pracy na około 2-3 miesiące, następnie wracają do domu na około 1 miesiąc. Po przerwie wracając do pracy; za każdym razem po powrocie zawierana jest nowa umowa o pracę. W poprzednich latach okres pobytu w Polsce nie przekraczał 183 dni, pracownicy traktowani byli jako nierezydenci, zatem PIT-11 był wysyłany do urzędu skarbowego właściwego do spraw opodatkowania osób zagranicznych. W bieżącym roku Wnioskodawca ma wątpliwość, do którego urzędu skarbowego ma zostać wysłany PIT-11, do urzędu skarbowego właściwego do spraw opodatkowania osób zagranicznych, czy do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00