Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21.11.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.567.2019.1.EW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.567.2019.1.EW

Stwierdzenie, czy otrzymana przez Wnioskodawcę rekompensata stanowi podstawę opodatkowania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy otrzymana przez Wnioskodawcę rekompensata stanowi podstawę opodatkowania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy otrzymana przez Wnioskodawcę rekompensata stanowi podstawę opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. (dalej: Operator, Spółka, Wnioskodawca) jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej (dalej: Organizator lub Gmina), będącej 100% posiadaczem udziałów w Spółce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przedmiotem działania Spółki są zarówno zadania własne powierzone przez Gminę, jak i inne formy działalności gospodarczej określone w statucie Spółki. Przedmiotem działalności Spółki jest w przeważającej części wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 827, z późn. zm.), jak również zadań własnych gminy w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), służącym bieżącemu i nieprzerwanemu zaspakajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, w tym dotyczących lokalnego transportu zbiorowego w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. Zasady współpracy w zakresie obowiązku wykonywania zadania własnego gminy przez Spółkę określono szczegółowo w umowie o świadczenie usług przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, która została zawarta w 2012 r. Zgodnie z postanowieniami umowy przedmiotem jest świadczenie przez Wnioskodawcę, a więc Spółkę, usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy oraz gmin sąsiednich poprzez dokonywanie przewozów pasażerskich. Realizacja usług transportowych odbywa się przy pomocy środków transportu, które stanowią własność Spółki. Wpływy ze sprzedaży biletów oraz opłat dodatkowych, np. za przejazd bez ważnego biletu, stanowią przychód Spółki. Ponadto, zgodnie z treścią postanowień, Spółka z tytułu wykonywania świadczenia usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego ma prawo do wynagrodzenia o charakterze rekompensaty będącego iloczynem zrealizowanych wozokilometrów i obowiązującej w danym roku stawki jednostkowej netto za 1 wozokilometr. Wozokilometr ustala się w oparciu o kalkulację stawki zawartej w planie gospodarczym na rok następny na podstawie kosztów i rozsądnego zysku. Wysokość należnego wynagrodzenia o charakterze rekompensaty nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia całości kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych. Wynagrodzenie stanowiące element rekompensaty jest wyliczone na podstawie dofinansowania Organizatora z tytułu utraconych wpływów przez Operatora za przejazdy ulgowe i bezpłatne do liczby wozokilometrów. Dotychczas do wyliczonej kwoty za zrealizowane wozokilometry Spółka wystawiała comiesięcznie fakturę VAT na rzecz Gminy wraz z należnym podatkiem VAT. Od stycznia 2020 r. planowana jest zmiana umowy w formie aneksu, w którym zostanie zmieniony zapis dotyczący wypłacanego dotychczas wynagrodzenia stanowiącego element rekompensaty na zapis o następującym brzmieniu za wykonanie usług na terenie Gminy Miejskiej oraz gminy sąsiedniej Organizator zapłaci Operatorowi rekompensatę będącą iloczynem zrealizowanych wozokilometrów i obowiązującej w danym roku stawki netto jednostkowej za 1 wozokilometr. Otrzymana rekompensata nie będzie mogła być przeznaczona na finansowanie innej działalności niż określona umową. Rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyż Gmina nie nabywa od Spółki żadnych usług. Uzyskana rekompensata nie ma wpływu na cenę biletu za przejazd, gdyż cena biletu jest ceną ustalaną przez Radę Miejską. Wnioskodawca wykonuje zadania własne Gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Bezpośrednim odbiorcą usług Wnioskodawcy są mieszkańcy Gminy oraz gmin sąsiednich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00