Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.364.2019.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.364.2019.1.SJ
Zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wygaszenia prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 271/1 w zamian za odszkodowanie.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wygaszenia prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 271/1 w zamian za odszkodowanie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wygaszenia prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki nr 271/1 w zamian za odszkodowanie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej A, zwany dalej SP ZOZ A, jest publicznym podmiotem leczniczym, który od kilkudziesięciu lat prowadzi działalność medyczną w zakresie ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, w tym w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz medycyny pracy. SP ZOZ A wpisany jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę. SP ZOZ A wpisany jest również do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w B.
Umową z dnia 6 grudnia 1999 r. o nieodpłatne przekazanie prawa użytkowania wieczystego gruntów i przeniesienie własności budynków SP ZOZ A nabył nieodpłatnie od Przedsiębiorstwa Państwowego () prawo wieczystego użytkowania działki o nr 271 (pow. 0,1108 ha), dla której to nieruchomości prowadzona była księga wieczysta. Ostateczną decyzją z dnia 27 lutego 2018 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: rozbudowa drogi powiatowej nr C, w ramach zadania pn. (), Prezydent Miasta zatwierdził podział nieruchomości oznaczonej jako działka nr 271, na działki o numerach 271/1 i 271/2, a następnie przejął na własność Miasta nieruchomość oznaczoną jako działka nr 271/1 o pow. 0,0269 ha, przy czym przejęcie tej nieruchomości nastąpiło z przeznaczeniem na pas drogowy drogi powiatowej nr C. Decyzją tą Prezydent Miasta wygasił prawo użytkowania wieczystego, które przysługiwało SP ZOZ A w stosunku do działki nr 271/1. Pismem z dnia 6 kwietnia 2018 r. Prezydent Miasta zawiadomił SP ZOZ A o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego, w sprawie ustalenia odszkodowania na rzecz SP ZOZ A jako użytkownika wieczystego działki nr 271/1 położonej w B. Ostateczną decyzją z dnia 31 stycznia 2019 r. Prezydent Miasta ustalił odszkodowanie w wysokości 57.052,11 zł na rzecz SP ZOZ A, za wygaszenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej jako działka nr 271/1. Ustalenie odszkodowania nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1474). W dniu 4 marca 2019 r. SP ZOZ A otrzymała odszkodowanie w kwocie 57.052,11 zł. Na dzień wywłaszczenia przedmiotowa nieruchomość objęta była miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jej położenie zostało oznaczone symbolem KDZ2 tereny dróg publicznych, drogi publiczne klasy zbiorczej. Z tytułu nabycia w 1999 r. prawa użytkowania wieczystego działki nr 271 (oznaczenie przed podziałem) SP ZOZ A nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na dzień wywłaszczenia na działce nr 271/1 posadowiony był chodnik z kostki betonowej oraz bieg schodów wraz z pochylnią dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z decyzją z dnia 31 stycznia 2019 r. Prezydenta Miasta ustalone odszkodowanie w kwocie 57.052,11 zł, nie obejmowało biegu schodów wraz z pochylnią dla osób niepełnosprawnych, bowiem zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym Inwestor Miasto zobowiązało się i ostatecznie wykonało na własny koszt przebudowę schodów wraz z pochylnią dla osób niepełnosprawnych. Natomiast, ustalone odszkodowanie obejmowało chodnik z kostki betonowej, który stanowił własność użytkownika wieczystego, tj. SP ZOZ A. W ocenie Wnioskodawcy, chodnik z kostki betonowej stanowi budowlę w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Chodnik z kostki betonowej został wybudowany i oddany do użytku w dniu 5 września 2011 r. Przed położeniem chodnika z kostki betonowej, został rozebrany wcześniej istniejący w tym miejscu chodnik z płyt betonowych. Od dnia wybudowania chodnika z kostki betonowej, tj. od dnia 5 września 2011 r., SP ZOZ A nie ponosił wydatków na ulepszenie bądź modernizację tego chodnika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right