Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.742.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.742.2018.1.AP

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2018 r. (data wpływu) uzupełnionym w dniach 26 września, 1 i 4 października 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 26 września, i 1 i 4 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wnioski o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na realizację operacji typu: ,,Budowa lub modernizacja dróg lokalnych w ramach poddziałania ,,Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach operacji pn.: przebudowano km drogi gminnej nr relacji X a oraz km drogi gminnej nr relacji Y, przebudowano sieć kanalizacji deszczowej w ww. drogach gminnych, wykonano oznakowanie ww. dróg oraz wybudowano kanał teletechniczny pod sieć światłowodową. Zrealizowane w ramach ww. inwestycji kanały teletechniczne nie są funkcjonalnie powiązane z przebudowanymi drogami oraz urządzeniami funkcjonalnie z nimi związanymi, tj. oświetleniem, siecią kanalizacji deszczowej oraz oznakowaniem. Kanały teletechniczne zostały wybudowane przy okazji prowadzenia robót budowalnych związanych z przebudową dróg oraz budową infrastruktury funkcjonalnie z nią związaną, aby w przyszłości uniknąć dodatkowych robót w obrębie przedmiotowych dróg. W związku z powyższym kanału teletechnicznego nie należy traktować jako infrastruktury drogowej, o której mowa w dalszej części wniosku. Obecnie kanały te nie zostały udostępnione innym podmiotom, nie określono również zasad ich przekazywania. Oba wnioski zostały ocenione pozytywnie i Gmina podpisała umowy o dofinansowanie. Powstała infrastruktura drogowa jest ogólnodostępna, niekomercyjna i nie służy czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 roku do zadań własnych gminy należą m. in. zadania w zakresie gminnych dróg. Ponadto Zarząd Powiatu porozumieniem przekazał Wójtowi Gminy, jako zarządcy dróg gminnych, prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem publiczną drogą powiatową. Realizacja infrastruktury drogowej stanowi realizację tych zadań. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Inwestorem infrastruktury drogowej jest Gmina, a faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją infrastruktury drogowej zostały wystawione na Gminę. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wykonanej w ramach operacji infrastruktury drogowej, ani też nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Gmina nie odliczała podatku VAT naliczonego zawartego w wystawionych przez wykonawców fakturach za wykonanie infrastruktury drogowej. Tym samym, zakupione w ramach infrastruktury drogowej towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponieważ Gmina jako wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej w ramach operacji infrastruktury drogowej do kosztów kwalifikowanych, tym samym musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizowania infrastruktury drogowej jak i po jej zakończeniu. W tym celu musi uzyskać indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego odnośnie możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00