Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2018, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.398.2018.1.BJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.398.2018.1.BJ
Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu dofinansowanego ze środków unijnych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu pn. ..jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu pn. ..
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. (dalej: Inwestycja). Przedmiotem realizacji jest budowa drogi, polegająca na wykonaniu nawierzchni jezdni, zjazdów, ścieżek rowerowych, chodników, stanowisk postojowych, opasek kamiennych, poboczy rowerów. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w miejscowości B i L, gmina ..., powiat, województwo . Odcinek drogi objęty opracowaniem składa się z dwóch odcinków. Droga ujęta w zadaniu inwestycyjnym m.in. zapewni dojazd do jednostek prowadzących działalność gospodarczą, ponadto jest drogą ogólnodostępną. Teren przyległy do przedmiotowej drogi do wschodniej części działki nr 2/16 jest zagospodarowany gospodarczo. Zachodnia część jest użytkowana rolniczo. Droga zlokalizowana na działce nr 40 jest drogą gruntową o zróżnicowanej nawierzchni. Rozpoczyna się od drogi krajowej Nr .. jako asfaltowa, będąca elementem sieci dróg TENT. Łączy tereny objęte planem zagospodarowania przestrzennego, tereny gospodarcze, przemysłowe jako betonowa i biegnie na południe przez tereny upraw rolnych - wyłożona płytami betonowymi. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren, na którym ma być budowana droga jest terenem z przeznaczeniem na działalność usługową. Dlatego Gmina wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i chce przygotować teren inwestycyjny uzbrojony w infrastrukturę drogową. Po nawierzchni żużlowej, przecinając naturalny ciek wodny, dochodzi do terenów kolejowych, na których leżą czynne tory kolejowe relacji ..-... Drodze po wybudowaniu zostanie nadany jednolity numer oraz kategoria drogi publicznej. Na terenie objętym inwestycją występuje następujące uzbrojenie podziemne: kanalizacja sanitarna, kable telekomunikacyjne, kable energetyczne, wodociąg. Realizacja inwestycji wymaga zmiany granic pasa drogowego. Budowana infrastruktura drogowa będzie Jedynym połączeniem terenu inwestycyjnego na tym obszarze z drogą krajową nr .. . Inwestycja podniesie atrakcyjność terenów Inwestycyjnych oferowanych przez gminę poprzez dostęp do uzbrojonego w infrastrukturę drogową terenu. Przedmiotowa budowa poprawi stan istniejący, a przede wszystkim w znaczny sposób poprawi system komunikacji, stan bezpieczeństwa ruchu kołowego i ruchu drogowego. W pasie drogowym występują drzewa i krzewy. Poprzez zastosowane rozwiązania projektowego, tzn. zaprojektowanie jezdni o szerokości i geometrii zgodnej z warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, zaprojektowanie osobnych ciągów pieszych i ścieżek rowerowych, wykonanie oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Budowa wymaga wycinki drzew i krzewów. Droga zapewni konieczne bezpośrednie połącznie z istniejącymi terenami inwestycyjnymi. Celem ogólnym inwestycji jest ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na warunki życia mieszkańców miasta i gminy ... oraz podniesienie dostępności komunikacyjnej i atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Celem głównym inwestycji jest poprawa stanu technicznego i funkcjonalność infrastruktury drogowej w Gminie, poprzez budowę drogi w obrębie B i obrębie L. Celami szczegółowymi projektu są: podniesienie bezpieczeństwa na drogach gminnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów, ograniczenie emisji spalin i hałasu, odciążenie systemu komunikacyjnego Gminy, skrócenie czasu przejazdu drogami miejskimi i gminnymi. Przedsięwzięcie obejmuje wykonanie branżowych robót drogowych polegających na regulacji profilu podłużnego i poprzecznego jezdni drogi, oraz szerokości. Zostanie wykonana nowa nawierzchnia jezdni z betonu asfaltowego, wjazdy, rowy, pobocza, ciąg pieszy, ciąg rowerowy. Projekt obejmuje jezdnię, ciągi piesze, ścieżki rowerowe, zjazdy do posesji o szerokości i długości dostosowanej do istniejącej zabudowy, pobocza gruntowe, rowy oraz budowę oświetlenia drogowego. Przedmiotowa droga będzie odwadniana powierzchniowo do istniejących i nowych rowów przydrożnych oraz istniejącej kanalizacji deszczowej. Uzasadnienie dla realizacji przedmiotowej inwestycji stanowi przede wszystkim jej niezadowalający stan techniczny, który wpływa niekorzystnie na warunki korzystania z jezdni przez użytkowników drogi: kierowców, pieszych oraz rowerzystów. Poprawa jakości drogi oraz zabudowanie niezbędnej infrastruktury m.in w ścieżki piesze i rowerowe stanowi jeden z celów projektu. Ponadto przesłanką do realizacji projektu jest chęć podniesienia standardu technicznego dróg w Gminie. Inwestycja ta w całości przyczyni się do realizacji założonych celów, a ponadto podniesie odbiór wizualny infrastruktury drogowej, co przyczyni się do zwiększenia jej atrakcyjności. Zrealizowanie inwestycji wpłynie bezpośrednio na rozwój przedsiębiorczości w Gminie, co przełoży się na większą ilość miejsc pracy. Inwestycja jest odpowiedzią na zły stan drogi i niebezpieczeństwo wypadków: droga pozbawiona jest asfaltu, brak częściowo drogi ) pole uprawne), brak chodników, brak ścieżki rowerowej, nie posiada zjazdów do posesji, nieutwardzone pobocza gruntowe, brak rowów, brak oświetlenia drogowego, brak oznaczeń drogowych, brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Uzasadnieniem dla realizacji przedmiotowej inwestycji jest także kwestia ochrony środowiska, jako wspólnego dobra. Gmina, mając na uwadze potrzebę ograniczenia negatywnego wpływu na stan środowiska naturalnego, w tym również na ograniczenie zmian klimatu, pragnie poprzez realizację przedmiotowego projektu przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego. Realizacja projektu . w przedstawionym zakresie przyczyni się do osiągnięcia celu działania 5.1 Infrastruktura drogowa, RPO Woj. oraz efektu ekologicznego w postaci zwiększenia dostępności transportowo-drogowej województwa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right