Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.687.2017.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.687.2017.1.AGW
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących dotyczących eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 22 i 27 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących dotyczących eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 22 i 27 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących dotyczących eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności takich jak odprowadzenie i oczyszczanie ścieków oraz zaopatrzenie w wodę w zakresie obowiązkowych zadań własnych. W tym zakresie poza bieżącym utrzymaniem jest również realizacja projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków realizowane są przez Gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzania ścieków. W konsekwencji Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, tym samym osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT jako podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, we własnym zakresie na podstawie zawartych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych zajmuje się eksploatacją infrastruktury i sieci kanalizacyjnej oraz wodnej, za co pobiera od mieszkańców Gminy opłaty. Poza mieszkańcami z usług odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zaopatrzenia w wodę świadczonych przez Gminę w ramach wybudowanej infrastruktury korzystają również jej jednostki organizacyjne, do których Gmina zalicza (Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Kultury, Zespoły Szkół, Gminne Przedszkole, Gminną Bibliotekę, GOPS, Obiekty sportowe, Świetlice wiejskie, Remizy OSP, Cmentarz Parafialny oraz oczyszczalnie ścieków), które na podstawie Uchwały Nr XXX Rady Gminy z dnia XXX w sprawie: zatwierdzenia taryf opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzanie ścieków na terenie Gminy zwolnione z obowiązku uiszczania opłat za pobór wody i wprowadzanie ścieków do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych. W dniu 1 stycznia 2017 r. w życie weszła tak zwana centralizacja VAT, która powoduje, że czynności realizowane przez Gminę na rzecz swoich jednostek będą stanowiły obrót wewnętrzny. Infrastruktura, na podstawie której świadczone są usługi stanowi własność Gminy, która wykorzystuje i będzie wykorzystywać ją do prowadzenia działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) świadczenia usług odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz sprzedaży wody. Usługi w powyższym zakresie są w całości traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem stawką 8%. Gmina dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami VAT, a podatek należny wynikający z wystawionych faktur jest wykazywany w rejestrach VAT i deklaracjach VAT. W zakresie tej działalności Gmina korzystała z prawa od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych. Gmina w związku z funkcjonowaniem wskazanej powyżej infrastruktury ponosiła i będzie w przyszłości ponosić również wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. zakup energii eklektycznej, bieżące naprawy, usługi konserwacji, bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem hydroforni, oczyszczalni itp.), których celem jest utrzymanie infrastruktury w należytym stanie i zapewnienie efektywnego jej funkcjonowania. Dotychczas Gmina odliczała 100% podatku naliczonego z faktur za energię elektryczną na stacjach uzdatniania wody i oczyszczalniach, za badania jakości wody, zakup materiałów eksploatacyjnych, usług remontowych oraz pozostałych usług. Faktury dotyczące zakupów towarów i usług związanych z eksploatacją sieci wodociągowych i kanalizacyjnych były i będą wystawiane na Gminę. Nabywane towary i usługi związane z eksploatacją sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221) i do celów innych niż działalność gospodarcza (zadania publiczne wykonywane na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm ). Gmina nie ma możliwości przyporządkowania w całości wydatków poniesionych do celów wykonywanej przez nią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right