Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.09.2014, sygn. IPTPP4/443-483/14-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-483/14-2/MK

Czy w stanie faktycznym opisanym powyżej sprzedaż udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntów wraz z udziałem w prawie własności posadowionych tam budowli będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2014 r. (data wpływu 1 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału we współwłasności w prawie wieczystego użytkowania gruntów wraz z udziałem w prawie własności posadowionych tam budowli jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży udziału we współwłasności w prawie wieczystego użytkowania gruntów wraz z udziałem w prawie własności posadowionych tam budowli.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w 2000 roku wraz z mężem, z którym pozostaje w ustroju wspólności majątkowej, nabyła od syndyka masy upadłościowej przedsiębiorstwa państwowego 1/2 udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntów o łącznej powierzchni 8783 m, będących własnością Skarbu Państwa, oraz w prawie własności posadowionych tam budowli. Oferta sprzedaży ze strony syndyka dotyczyła całej tej nieruchomości, tj. bez możliwości nabycia jedynie jej części. W akcie notarialnym przedmiot sprzedaży określony był od strony funkcjonalnej jako tereny przemysłowe i drogi, jednak przemysłowe przeznaczenie wynikało jedynie z jego faktycznego wcześniejszego sposobu użytkowania przez poprzedniego posiadacza (przedsiębiorstwo państwowe), który pomimo formalnego (wynikającego z planu zagospodarowania przestrzennego) przeznaczenia gruntów na tereny zieleni izolacyjnej, wykorzystywał je do celów gospodarczych. Prawa dotyczące nieruchomości, podzielonej pierwotnie na cztery przylegające do siebie działki, Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła wspólnie z drugą parą małżeńską, która nabyła pozostałą 1/2 udziału w ww. prawach. Trzy z zakupionych działek stanowiły wtedy grunty przewidziane do użytkowania jako drogi, a z czwartą, największą działką, tworzyły wspólnie w planie zagospodarowania przestrzeni tereny izolacyjne zielone. Wartość przedmiotu zakupu wynosiła 39.000,00 zł, czyli odpowiednio na Wnioskodawczynię wraz z mężem przypadła połowa tej kwoty w wysokości 19.500,00 zł. Ponieważ działki zakupione były przez Wnioskodawczynię i małżonka Wnioskodawczyni zmyślą o własnych potrzebach mieszkaniowych, wystąpili do Gminy S. z wnioskiem o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. W zmienionym w 2003 r. planie działki zostały przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, przy czym w planie tym nieruchomość została z urzędu, tj. bez wniosku Wnioskodawczyni i małżonka Wnioskodawczyni, a nawet bez wcześniejszej wiedzy w tym zakresie, podzielona - zgodnie ze standardami wielkościowymi stosowanymi przy sporządzaniu planów zagospodarowania - na siedem działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, dwie działki przeznaczone pod ciągi pieszo-jezdne oraz dwie służące powiększeniu sąsiednich nieruchomości (de facto także służące dostępowi do pozostałych działek). W 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem zwrócili się do Burmistrza S. z wnioskiem o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego i w maju 2010 roku otrzymali pozytywną decyzję, na skutek której współużytkowane przez Wnioskodawczynię i małżonka Wnioskodawczyni grunty zostały podzielone zgodnie z tym planem. Wnioskodawczyni podkreśla, że taki podział został dokonany w oparciu o plan zagospodarowania przestrzennego z urzędu, którego zmiana została dokonana bez szczegółowego wniosku Zainteresowanej co do liczby, wielkości i kształtu poszczególnych działek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00