Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2014, sygn. ILPB2/415-911/14-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB2/415-911/14-2/TR
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu 4 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni była zatrudniona w spółce do dnia 14 marca 2013 r. Umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron, z przyczyn dotyczących pracodawcy. Pracodawca zobowiązał się do wypłaty odprawy dodatkowej, obliczonej jako iloczyn: ilości lat pracy, wynagrodzenia zasadniczego pracownika oraz wymiaru etatu, na którym był zatrudniony pracownik, maksymalnie 65 000 zł brutto. Ze względu na staż pracy, Zainteresowanej przysługiwała odprawa dodatkowa w maksymalnej wysokości. Wypłacona została w kwocie netto (53 320 zł netto), w związku z potrąceniem przez spółkę podatku dochodowego od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie tych ustaw. Obok wymienionych w tym przepisie ustaw oraz przepisów wykonawczych, dotyczy to także normatywnych źródeł prawa pracy, na podstawie których możliwe jest zasądzenie odszkodowania. Jak podkreślił Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu sygnalizacyjnym z dnia 29 marca 2013 r. sygn. S 2/13, układy zbiorowe pracy oraz inne porozumienia pracownicze, tak samo jak ustawa i przepisy wykonawcze, stanowią normatywne źródła prawa pracy, określając zarówno obowiązki jak i uprawnienia pracodawców i pracobiorców. Porozumienie z dnia 24 lipca 2012 r. zostało zawarte na podstawie przepisów prawa pracy, ponieważ podstawą jego obowiązywania jest art. 9 § 1 Kodeksu pracy w zw. z art. 241 ze zn. 13 Kodeksu pracy. Wpływało ono na modyfikację dla ciągle trwającego stosunku pracy Zainteresowanej. W konsekwencji odprawa dodatkowa jest odszkodowaniem za zgodę na zerwanie przez pracodawcę stosunku pracy. Również sposób ustalenia odprawy świadczy o tym, że jest to odszkodowanie. Ponadto należy zaznaczyć, że Porozumienie Dotyczące Zwolnień Grupowych nie stanowi, że ustalona odprawa dodatkowa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right