Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17.02.2014, sygn. ITPP2/443-1156/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1156/13/EK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (zmiana przeznaczenia inwestycji).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 21 stycznia i 12 lutego 2014 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pt. R do dnia 31 grudnia 2010 r. jest nieprawidłowe,
  • prawa do odzyskania podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2011 r. oraz braku prawa do odzyskania podatku po dniu 1 września 2011 r. w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2011 r. oraz braku prawa do odzyskania podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. i po dniu 1 września 2011 r. w związku z realizacją projektu pt. R.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 19 maja 2010 r. Gmina zawarła umowę o dofinansowanie projektu pt. R, w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.1. Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, Poddziałanie 6.1.2 Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt przewidywał modernizację stacji uzdatniania wody, a także połączenie istniejących stacji w miejscowości W. i Ł., poprzez wybudowanie wodociągu pomiędzy miejscowościami M.-G.W., a w kolejnym etapie do miejscowości Ł. Od chwili zawarcia umowy, zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie i oświadczeniem, Gmina nie miała możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług, dlatego też wszystkie koszty (w tym podatek od towarów i usług), jakie ponosiła w ramach projektu, uznawane były za kwalifikowalne. Zmiana ustawy o finansach publicznych spowodowała, że istniejące dotąd zakłady komunalne nie mogły istnieć w takich formach organizacyjno-prawnych i musiały zostać przekształcone w inną, zgodną z przepisami prawa. W miejscowości W. działał Z... . W związku z nowelizacją ww. ustawy i wprowadzeniem wymogu przekształcenia zakładów komunalnych do końca 2010 r., Rada Gminy - w drodze uchwały z dnia 23 września 2010 r. - podjęła decyzję o likwidacji Z... , która spowodowała, że obowiązki i usługi świadczone przez niego w dniu 1 stycznia 2011 r. zostały przeniesione na referat komunalny Urzędu Gminy. Zakres czynności wykonywanych przez Urząd powiększył się o usługi świadczone na rzecz mieszkańców m.in. w zakresie wodociągów, kanalizacji, oczyszczania ścieków, wywozu nieczystości stałych, czy zarządzania cmentarzami. Z chwilą przejścia wymienionych usług z zakładu komunalnego na Urząd, Gmina stała się podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskała możliwość zwrotu podatku. Dalsze realizowanie projektu, w ramach umowy o dofinansowanie, umożliwiło Gminie odzyskiwanie podatku od wydatków ponoszonych zgodnie z umową o dofinansowanie. Równolegle, w celu uniknięcia podwójnego finansowania, Gmina wystąpiła z wnioskiem o aneksowanie ww. umowy w zakresie kosztów kwalifikowalnych. Ten stan rzeczy trwał do dnia 31 sierpnia 2011 r. Gmina nie może świadczyć zlecanych usług publicznych, zatem koniecznym było utworzenie spółki komunalnej. Na podstawie uchwały z dnia 18 maja 2011 r. Rada Gminy podjęła decyzję o utworzeniu spółki komunalnej zgodnie z ustawą z 1996 r. o gospodarce komunalnej. Faktyczne przejęcie części zadań przez spółkę komunalną z referatu komunalnego nastąpiło z dniem 1 września 2011 r. Z chwilą zaprzestania świadczenia części usług przez referat komunalny, Gmina utraciła zdolność odzyskania podatku. Realizację inwestycji przeniesiono do spółki. W dniu 28 grudnia 2012 r. majątek wytworzony w ramach projektu przekazano aportem do spółki. Do dnia 31 grudnia 2010 r. Gmina nie miała możliwości odzyskiwania podatku zrefundowanego w ramach ww. projektu. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 sierpnia 2011 r., z racji wcielania w struktury referatu komunalnego części zadań, uzyskała zdolność odzyskiwania podatku, natomiast po utworzeniu spółki komunalnej, tj. z dniem 1 września 2011 r. zdolność tę utraciła. W chwili składania wniosku o dofinansowanie podatek od towarów i usług był wydatkiem kwalifikowalnym ze względu na to, że wytworzony majątek miał zostać w formie trwałego zarządu przekazany istniejącemu wówczas Z... (ze względów opisanych wyżej). Po utworzeniu spółki w 2011 r. i przekazaniu jej realizacji inwestycji, majątek wytworzony w ramach projektu należało przekazać jej aportem. Przekazanie to nastąpiło dnia 28 grudnia 2012 r. Przed dniem 31 grudnia 2010 r. ww. infrastruktura była oddana w trwały zarząd.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00