Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10.10.2012, sygn. ILPB1/415-95/11/12-S/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/415-95/11/12-S/AA
Czy akcjonariusz w spółce komandytowo-akcyjnej rozlicza przychód uzyskany z tytułu udziału w zysku w spółce komandytowo-akcyjnej poprzez zapłatę zaliczki na podatek dochodowy tylko za miesiąc, w którym powstało po jego stronie roszczenie obligacyjne w postaci roszczenia akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej o wypłatę dywidendy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 kwietnia 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 82/12 stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów akcjonariusza jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów akcjonariusza.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni - obywatelka polska i polska rezydentka jest akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej. W związku z posiadanymi akcjami w spółce, Wnioskodawczyni jako akcjonariuszowi przysługuje prawo do udziału w zyskach Spółki.
Zgodnie z najnowszą linią orzecznictwa sądów administracyjnych w kwestii opodatkowania przychodu akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej (w szczególności wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1626/09) uzasadnione jest przedstawienie w niniejszym wniosku stanowiska podatnika zgodnie z najnowszym orzecznictwem WSA. Podkreślić przy tym należy, że orzecznictwo sądowe, w tym orzecznictwo sądów administracyjnych ma istotne znaczenie w zakresie interpretacji podatkowej i winno być stosowane w sposób jednolity. Zgodnie bowiem z treścią art. 14a Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Orzecznictwo to ma więc normatywne przełożenie na tworzenie warunków jednolitego stosowania prawa podatkowego. Istotna jest jego rola w zakresie eliminowania wadliwych interpretacji. Tym samym orzecznictwo sądów stało się przesłanką do formułowania oceny poprawności funkcjonujących w obrocie prawnym interpretacji, w tym indywidualnych. Końcowo Wnioskodawczyni wskazała, że nie ma przeszkód prawnych do wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right