Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 06.07.2012, sygn. ITPP2/443-471/12/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-471/12/EB

Zwolnienie od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2012 r. Dz. U. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych, finansowanych w całości ze środków publicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych, finansowanych w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, polegającą m.in. na tworzeniu i wdrażaniu oprogramowania dla jednostek należących do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 r. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), głównie gmin. Oprogramowanie przeznaczone jest do obsługi np. działu księgowości, kadr i płac, wydziału świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pobierania podatków lokalnych, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, itp., w urzędach właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pracownicy urzędów wprowadzają stosowne dane podmiotów korzystających z usług danej jednostki, wystawiają np. decyzje administracyjne lub inne pisma niezbędne przy obsłudze postępowania administracyjnego, na podstawie danych zgromadzonych w programie prowadzą postępowanie egzekucyjne w administracji, ewidencje działalności gospodarczej, ludności, itp. Oprogramowanie ma zatem za zadanie usystematyzować i usprawnić pracę danej jednostki, a jej pracownicy przy wykorzystaniu programu wykonują swoje obowiązki pracownicze. Spółka wdrożyła w jednostce należącej do sektora finansów publicznych oprogramowanie obsługujące następujące dziedziny działalności urzędu: ewidencję działalności gospodarczej, ewidencji ludności, nieruchomości, naliczania i wymiaru opłat od posiadania psów, od środków transportowych, od nieruchomości, podatku rolnego, leśnego, obsługę finansowo-księgową jednostki budżetowej i organu, obsługę rejestru umów, kadr i płac, obsługę kasy dochodowej, planowania budżetowego i wieloletnich prognoz finansowych, gospodarowania środkami trwałymi, obsługę wpływów i wydatków budżetowych, dopłat czynszowych, zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, lokali komunalnych, stypendiów i zapomóg szkolnych, związaną z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, obsługę obiegu dokumentów związanego m.in. z instrukcją kancelaryjną danego podmiotu i administracyjną wdrożonego systemu. W związku z wdrożonym oprogramowaniem Spółka przeprowadziła szkolenia pracowników samorządowych, którzy korzystają z zainstalowanego systemu informatycznego w swej codziennej pracy. Jest to podyktowane tym, że zakup i wdrożenie oprogramowania w danej jednostce wiąże się często z objęciem systemem informatycznym wielu wydziałów urzędu gminy, a w konsekwencji pracownicy samorządowi wprowadzają do tego systemu informacje niezbędne do prawidłowej obsługi finansów, kadr, itd., urzędu. Muszą zatem zostać przeszkoleni z obsługi zainstalowanego oprogramowania informatycznego. Spółka przeprowadza również szkolenia aktualizujące wiedzę dotyczącą obsługi i działania wdrożonego systemu informatycznego. Szkolenia odbywają się w sesjach szkoleniowych (określona liczba godzin w określone dni) w siedzibie podmiotu zamawiającego szkolenie. Szkolenia te są związane z podnoszeniem umiejętności zawodowych przez pracowników urzędu poprzez dostarczenie lub aktualizację wiedzy w zakresie obsługi oprogramowania komputerowego wykorzystywanego przez nich w pracy. Związane są bowiem z zakresem wykonywanych zawodowych obowiązków uczestników tych szkoleń. Wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez wnioskodawcę jest wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z wykonywaną pracą. Z uwagi na fakt, że wdrażanie oprogramowania tworzonego przez wnioskodawcę stanowi jego podstawową działalność gospodarczą, wnioskodawca również w przyszłości będzie wykonywał usługi szkolenia w zakresie wdrażanego oprogramowania (również w zakresie aktualizacji wiedzy związanej z programem) w jednostkach należących do sektora finansów publicznych. Każdorazowo będą to wdrożenia analogicznych modułów do obsługi dziedzin wymienionych powyżej, a zatem szkolenia będą posiadały, co do zasady, analogiczny zakres (mając na celu przekazanie wiedzy z zakresu obsługi i funkcjonowania oprogramowania oraz jej zaktualizowanie). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej i jednostki badawczo rozwojowej. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Organizowane szkolenia były usługami w zakresie kształcenia - Spółka zgłosiła, w ramach wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS, przedmiot działalności 85.60. Z - Działalność wspomagająca edukację, 85.59. B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00