Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2011, sygn. ILPP1/443-700/11-2/NS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-700/11-2/NS

Opodatkowanie rekompensaty.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego powstałą w roku 1994 w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Właścicielem Spółki jest Miasto X posiadające 100% udziałów. Na Zainteresowanego został nałożony w trybie władczym obowiązek świadczenia usług publicznych komunikacyjnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie Miasta X. Na podstawie uchwały nr () Rady Miejskiej X Wnioskodawcy powierzono realizację zadania własnego Miasta X polegającego na zapewnieniu lokalnego transportu zbiorowego mieszkańcom miasta oraz dla wykonania zadań własnych innych gmin, powierzonych Miastu X na podstawie porozumień komunalnych, polegających na zapewnieniu lokalnego transportu zbiorowego mieszkańcom tych gmin.

Władcze powierzenie Spółce do realizacji zadania własnego Miasta znajduje swoje uzasadnienie w rozporządzeniu (WE) nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego, uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i nr 1107/70. Na podstawie rozporządzenia 1370/07 Zainteresowany określany jest jako tzw. podmiot wewnętrzny, będący wyodrębnioną prawnie jednostką podlegającą kontroli właściwego organu lokalnego. Kontrola, jaką sprawuje Miasto X nad Wnioskodawcą, jest analogiczna do kontroli, jaką sprawuje nad własnymi służbami. Natomiast zobowiązanie podmiotu wewnętrznego (Spółki) do świadczenia usługi publicznej jest definiowane jako wymóg określony przez właściwy organ do świadczenia usługi użyteczności publicznej w zakresie pasażerskiego transportu publicznego, których podmiot ze względu na swój własny interes gospodarczy bez rekompensaty nie podjąłby się w takim samym zakresie i na takich samych warunkach. Wypełniając powyższe unormowanie prawne Zainteresowany ma za zadanie realizację konkretnego działania będącego zadaniem własnym Miasta X. Zadanie to zostało powierzone do wykonywania w sposób bezpośredni, tym samym Wnioskodawca stał się w myśl Dyrektywy nr 1370/07 tzw. podmiotem wewnętrznym. Ze względu na fakt, iż usługi publicznego transportu zbiorowego mają charakter usług publicznych, wysokość cen, opłat, po których są realizowane jest uchwalana przez Radę Miasta. Ponadto, w Taryfie przewozowej uwzględnione są wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia przez co Spółka jest narażona na osiąganie straty. Oprócz działalności przewozowej, Zainteresowany w bardzo wąskim zakresie prowadzi działalność dodatkową. Środki finansowe z działalności dodatkowej nie może przeznaczyć na finansowanie usług przewozowych. Wobec powyższego, w związku z ponoszoną stratą Zainteresowany ma przyznawaną tzw. rekompensatę z tytułu wykonywanych zadań przewozowych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, powierzonych do realizacji w trybie władczym. Przedmiotowa rekompensata ma w istocie wyrównywać stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usługi publicznej. Szczegółowe określenie zakresu obowiązku świadczenia usług przewozowych przez Wnioskodawcę określone jest w umowie pomiędzy nim a Miastem X zawartej dnia 8 listopada 2010 r. na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, która w szczególności określa:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00