Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.03.2010, sygn. IPPP1-443-146/10-4/ISz, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1-443-146/10-4/ISz

brak potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu 02 lutego 2010r.) uzupełnionego w dniu 05 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 02 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktur korygujących bez uzyskania potwierdzeń ich odbioru od kontrahentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 05 marca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 02 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktur korygujących bez uzyskania potwierdzeń ich odbioru od kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"X" S.A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie finansowania działalności inwestycyjnej podmiotów gospodarczych w ramach umów leasingu operacyjnego i finansowego (podział z punktu widzenia prawa podatkowego) oraz umów pożyczek. Zawierane umowy leasingu dotyczą finansowania przedmiotów ujętych w Klasyfikacji Środków Trwałych - przede wszystkim środków transportu, ale również maszyn i urządzeń oraz sprzętu medycznego. Z tytułu umów leasingu Spółka wystawia swoim kontrahentom faktury za opłaty leasingowe wynikające z harmonogramu opłat leasingowych, jak również faktury za czynności dodatkowe, na podstawie Ogólnych Warunków Umów Leasingu. W ciągu miesiąca łączna liczba wystawionych przez Spółkę faktur wynosi około 7.000 sztuk. Część wystawionych przez Spółkę faktur wymaga skorygowania. Faktury korygujące nie wynikają z pomyłek matematycznych, ale z istoty umów leasingu i dotyczą różnych sytuacji przewidzianych w Ogólnych Warunkach Umów Leasingu np. skrócenia umowy leasingu, przedłużenia umowy leasingu, zakończenia umowy leasingu. Część faktur korygujących wystawianych przez Spółkę obniża podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W aktualnym stanie prawnym, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku VAT należnego na podstawie wystawionych faktur korygujących jest uzależnione od uzyskania potwierdzeń ich odbioru od kontrahentów Spółki. Często zdarza się, z przyczyn niezależnych od Spółki że nie otrzymuje ona potwierdzeń odbioru faktur korygujących od swoich kontrahentów. Zgodnie z powołanym art. 29 ust 4a ustawy o podatku od towarów i usług brak posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących pozbawia Spółkę możliwości obniżenia podatku VAT należnego zawartego w tych fakturach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00