Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2008, sygn. IBPP2/443-585/08/ICz (KAN-6235/08/06), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-585/08/ICz (KAN-6235/08/06)

Czy świadczenia pieniężne otrzymywane lub wypłacane przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji określonych obrotów, czy terminowych płatności w sytuacji, w których nie da się ich przyporządkować do danej transakcji, a wynikają z długofalowej współpracy handlowej i zamiaru maksymalizacji obrotów, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych i wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych i wypłacanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie obrotu artykułami chemicznymi i kosmetykami. W ramach umów zawartych ze swoimi kontrahentami otrzymywał i otrzymuje tzw. "bonusy", a także bonusy wypłaca. Są to kwoty pieniężne otrzymywane lub wypłacane w związku z zaistnieniem określonych zdarzeń, np. zrealizowaniem określonych obrotów w danym okresie czasu, terminowymi płatnościami. Bonusy nie są związane z konkretną transakcją i nie stanowią upustów (rabatów). Wnioskodawca współpracuje z przedsiębiorcami na terenie całego kraju.W 2003r. powstał problem w zakresie sposobu dokumentowania bonusów. W ocenie Wnioskodawcy Urzędy Skarbowe różnie podchodziły do tej kwestii. Jedne stały na stanowisku, że bonus nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, a zatem dokumentem dającym podstawę do wypłaty bonusu stanowi nota uznaniowa, inne że bonus winien być dokumentowany fakturą VAT.Wobec opublikowania pisma Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), w którym stwierdzono, że czynności w postaci wypłat bonusów (premii, nagród) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, sytuacja uległa ujednoliceniu. Wnioskodawca w związku z tym był zmuszony do dokonania korekty podatku VAT za okres od czerwca do listopada 2004r., gdyż część kontrahentów opierając się dotychczas na sprzecznych z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacjach rozliczała bonusy w oparciu o noty uznaniowe. Od skorygowanej kwoty podatku powstały odsetki w wysokości 9.404,34 zł, o których umorzenie Wnioskodawca wystąpił i którego to umorzenia organ pierwszej instancji nie zastosował. Ponieważ Wnioskodawca w swej działalności stale musi posługiwać się zaświadczeniami o niezaleganiu z podatkami (jest to wymóg związany z zamówieniami publicznymi), odsetki zapłacił.Wnioskodawca, w 2006r. ponownie wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji w powyższej sprawie i dotychczasowe stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego, opierające się zresztą na powołanym wyżej piśmie Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów zostało podtrzymane. Zgodnie z tą linią interpretacyjną Wnioskodawca postępował nadal.W związku z opublikowaniem wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. w sprawie sygn. akt I FSK 94/06/NSA, w którym stwierdzono, że prezentowane dotychczas przez organy fiskalne stanowisko, iż zapłata bonusów stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jest sprzeczne z przepisami prawa podatkowego, Wnioskodawca w dniu 21 czerwca 2007r. skierował kolejny wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.Sytuacja skomplikowała się dodatkowo, gdy jeden z kontrahentów Wnioskodawcy przedstawił mu postanowienie z dnia 23 sierpnia br. wydane przez Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej, z którego wynika, że, zdaniem tego organu, w dalszym ciągu obowiązuje dotychczasowa (tj. oparta na piśmie Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004r.) wykładnia przepisów. Ponieważ Wnioskodawca spodziewa się, że po opublikowaniu wyroku NSA szereg jego kontrahentów wystąpiło z wnioskami o wydanie interpretacji w trybie art. 14a ustawy dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa według zasad obowiązujących do 30 czerwca 2007r., wystąpienie z niniejszym wnioskiem stało się niezbędne - zwłaszcza wobec faktu, iż aktualnie organem właściwym w wydawaniu interpretacji przepisów podatkowych jest Minister Finansów, który czuwa nad jednolitością wykładni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00