Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.02.2007, sygn. PP 443-105/07, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443-105/07

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług otrzymywanej dotacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2006 r., który wpłynął w dniu 3 listopada 2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanej dotacji jest prawidłoweUZASADNIENIEW dniu 3 listopada 2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Następnie pismami z dnia 5 stycznia 2007 r. oraz z dnia 31 stycznia 2007 r. (fax) przedmiotowy wniosek został uzupełniony w zakresie opisu stanu faktycznego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik jest zaangażowany w realizację projektu European Quality Procedure Manual for Improving Competence Based Vocational Education and Training w ramach programu Leonardo da Vinci finansowanego częściowo przez Komisję Europejską. Podstawowym założeniem wynikającym z realizacji projektu jest wprowadzenie nowoczesnych metod zarządzania w jednostkach naukowo badawczych oraz małych i średnich przedsiębiorstwach, które mają na celu rozwój metodologii kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez podnoszenie kompetencji zawodowych pracowników na poszczególnych poziomach organizacyjnych. Efektem końcowym projektu będzie opracowanie, wspólnie z partnerami zagranicznymi uczestniczącymi w projekcie, podręcznika dotyczącego zarządzania jakością, obejmującego nowatorskie metody oraz rozwiązania w obszarze objętym projektem.Ponadto wyjaśniono, że projekt dotyczy integracji szkolnictwa zawodowego w państwach Unii Europejskiej i że współpraca partnerów realizujących ten projekt ma na celu opracowanie podręcznika na temat kształcenia zawodowego na poziomie szkół średnich i wyższych. Tematyka podręcznika dotyczy jakości praktyk zawodowych, odbywanych w przedsiębiorstwach różnej wielkości, organizowanych dla uczniów i studentów. Udział Podatnika w programie obejmuje opracowanie, w językach polskim i angielskim, rozdziału(ów) podręcznika dotyczącego procedur zapewniania jakości praktyk zawodowych organizowanych dla uczni ów oraz studentów. Po zakończeniu projektu Podatnik otrzyma do dyspozycji podręcznik wraz instrukcjami, które będą wykorzystywane w celu podniesienia efektywności zarządzania Spółką oraz jako materiały szkoleniowo dydaktyczne w organizowanych szkoleniach i seminariach. Jak wyjaśniono podręcznik będzie stanowił wspólne dzieło partnerów projektu i nie będzie przedmiotem sprzedaży ani w kraju ani poza jego granicami, zarówno w trakcie trwania projektu jak i po jego zakończeniu. Otrzymana pomoc finansowa nie będzie dopłatą do ceny książki, ponieważ nie będzie ona wprowadzona do obrotu gospodarczego. Dotacja przeznaczona na realizację tego projektu będzie wynosiła 80% planowanego budżetu projektu, natomiast 20% wartości całego budżetu stanowi wkład rzeczowy Podatnika, będący ekwiwalentem wykonanej pracy osób uczestniczących w realizacji projektu. Instytucją finansującą projekt jest Komisja Europejska. Zdaniem Spółki otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, wówczas dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. W wyroku w sprawie C-184/00 z dnia 22.11.2001 r. (LEX Nr 107850) Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdza, że pojęcie dotacji bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie dotacje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które wypłacane są przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego.Kluczowym dla stwierdzenia czy dotacja jest bezpośrednio związana z ceną jest ustalenie czy nabywca towarów lub usług korzysta z dotacji udzielonej beneficjentowi. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalania ceny. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymana dotacja jest przeznaczona na częściowe sfinansowanie prac dotyczących stworzenia podręcznika zarządzania jakością. Otrzymująca dotację Spółka jest zobowiązana opracować określoną część tego podręcznika. Wyjaśniono, że po zakończeniu projektu Podatnik otrzyma do dyspozycji podręcznik wraz instrukcjami, które będą wykorzystywane w celu podniesienia efektywności zarządzania spółką oraz jako materiały szkoleniowo dydaktyczne w organizowanych szkoleniach i seminariach. Z opisu wynika, że otrzymywana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę przedmiotowego podręcznika (nie jest dopłatą do ceny książki), ponieważ jak podkreślono we wniosku, podręcznik stanowiący wspólne dzieło partnerów projektu nie będzie wprowadzony do obrotu gospodarczego. Dlatego, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, dotacja będąca przedmiotem zapytania nie jest dotacją zwiększającą podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00