Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.05.2006, sygn. POIV-443/7/06, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/7/06
Wątpliwości podatnika budzi fakt czy w przypadku opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych w grupie PKWiU 74.70.15 dotyczcych obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 111 i PKOB 112. może stosować preferencyjną 7% procentową stawkę podatku od towarów i usług.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 06.03.2006 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich, które najczęściej są wykonywane na rzecz spółdzielni mieszkaniowych oraz prywatnych odbiorców. Jak oświadcza Strona opisane czynności sklasyfikowane są w grupie PKWiU 74.70.15 i dotyczą ściśle obsługi obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 111 i PKOB 112. Zakres tych usług obejmuje w szczególności : naprawę lub wymianę drzwiczek wycierowych, zakładanie wkładów kominowych chroniących kominy, konserwację przewodów kominowych, usuwanie sadzy i ptasich gniazd, odgruzowywanie przewodów, wypalanie sadzy, doszczelnianie przewodów i ich udrażnianie, kontrolę drożności przewodów kominowych i wentylacyjnych, sporządzanie protokołu z przeglądu. Czynności te są ze sobą nierozerwalnie związane i dotyczą oceny stanu technicznego przewodów kominowych i wentylacyjnych zakończonej opinią lub protokołem kominiarskim w formie pisemnej. Ocena stanu przewodów kominowych i wenytlacyjnych kończy się zaleceniem wykonania opisanych wyżej czynności i wykonaniem ich w ramach tej samej usługi. Wątpliwości podatnika budzi fakt czy w przypadku opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych w grupie PKWiU 74.70.15 dotyczcych obiektów budownictwa mieszkaniowego PKOB 111 i PKOB 112. może stosować preferencyjną 7% procentową stawkę podatku od towarów i usług. Zdaniem wnioskodawcy wykonywane przez niego czynności klasyfikowane w grupie PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów" mieszczą się w pojeciu konserwacji i remontów, których świadczenie w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 111 i PKOB 112 na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym nieprawidłowo stosuje w stosunku do nich stawkę VAT 22%. Jednocześnie Strona zaznacza, że w/w usługi należy odróżnić od usług kontroli stanu technicznego przewodów dymowych, spalinowych, wentylacyjnych polegających tylko na sporządzaniu opinii o sprawności przewodów oraz dokonywaniu okresowych przeglądów technicznych bez wykonywania czyszczenia, naprawy lub konserwacji (PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi przeglądów technicznych pozostałe" ), które podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług bez względu na rodzaj obiektów, w których są wykonywane. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz.535 ze późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 w/w ustawy). Natomiast, zgodnie z ust. 3 cytowanego artykułu, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się: 1.sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2.urządzania i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę 3.urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. W myśl art. 2 pkt 12 w/w ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują natomiast pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. prawo budowlane (tekst jedn.Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z póxn. zm.) przez słowo: "budowa" - należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego; "roboty budowlane" - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego; "remont" - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.Natomiast "konserwacja" zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836), oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Mając zatem na uwadze wyżej przedstawione przepisy oraz stan faktyczny opisany we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez podatnika usługi kominiarskie klasyfikowane w grupie PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów" obejmujące ocenę stanu technicznego przewodów kominowych i wentylacyjnych wraz z ich czyszczeniem i konserwacją, sprawdzanie, badanie stanów przewodów, odgruzowywanie przewodów kominowych i wentylacyjnych, wypalanie sadzy, sporządzanie protokołu z przeglądu itp. - wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego PKOB 111 i PKOB 112 - korzystają z opodatkowania preferencyjną 7% stawką VAT na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a w/w ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast usługi o symbolu PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi przeglądów technicznych pozostałe" tj. sprawdzanie i wydawanie opinii o stanie przewodów, ocena stanu technicznego przewodów kominowych i wentylacyjnych, bez usług czyszczenia i konserwacji, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22% na podstawie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o VAT. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right