Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2006, sygn. PP/443-73/06/V13, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu, sygn. PP/443-73/06/V13

Dot. zastosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych - środków transportu każdorazowo w przypadku uzyskania z urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Pytanie podatnika

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 14 września 2006r. Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, głównie nabywa samochody osobowe, które były zarejestrowane na terenie Wspólnoty Europejskiej przez okres co najmniej sześciu miesięcy i mają przebieg wynoszący ponad 6.000 km. W związku z powyższym zdaniem Podatnika uznać należy, że pojazdy te na potrzeby podatku od towarów i usług są traktowane jako towary używane (art.43 ust.1 pkt 2 oraz art.43 ust.2 pkt 2 ustawy o VAT). Podatnik nabywa przedmiotowe pojazdy w cenach bez wartości dodanej, czyli nie płaci "niemieckiego odpowiednika" podatku od towarów i usług - kontrahent jako podstawę prawną wskazuje §4 nr 1 lit. B niemieckiej ustawy o podatku obrotowym. Następnie Podatnik występuje z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu (VAT-24), na których to wnioskach zamieszczone jest oświadczenie, że ww. pojazd jest towarem handlowym i jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży. W odpowiedzi Podatnik otrzymuje zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Podatnik zapytuje, czy dopuszczalna i zgodna z obowiązującym ustawodawstwem jest dalsza sprzedaż ww. samochodów na podstawie faktur VAT marża, o których mowa w § 9 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu -2-podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798). Zdaniem Podatnika dalsza odsprzedaż pojazdów, wobec których urząd skarbowy wystawił zaświadczenie VAT-25 pozwala bezsprzecznie na zastosowanie regulacji zawartej w art.120 ust.4 oraz art.120 ust.10 pkt 2 lub pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i wystawianie faktur VAT-marża, o których mowa w §9 ust.8 i następne cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. Ponadto w przekonaniu Podatnika wydanie przedmiotowego zaświadczenia potwierdza fakt, iż nie dokonuje on wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa tutejszy organ stwierdza, co następuje:zgodnie z art.5 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa powyżej rozumie się, nabycie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz- przepis art.9 ust.1 ww. ustawy.Natomiast w myśl art.9 ust.2 pkt 1 lit a oraz pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wyżej wymieniony przepis stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art.15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a (tj. podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej). Zatem w sytuacji, gdy spełniono ww. warunki, a transakcja nie została wymieniona w art.10 ustawy o podatku od towarów i usług (jak np. nabycie towaru w procedurze marży) jako niestanowiąca wewnątrzwspólnotowego nabycia - transakcję nabycia samochodów w przypadku opisanym w piśmie należy udokumentować fakturą wewnętrzną zgodnie z art.106 ust.7 ustawy i rozliczyć w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Z dokumentów złożonych przez Podatnika w tutejszym urzędzie (wraz z wnioskami VAT-24 na których widnieje adnotacja, że przedmiotowy pojazd jest towarem handlowym i jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży) wynika, iż nabycie przedmiotowych samochodów zostało udokumentowane każdorazowo rachunkiem, dokument ten jest opatrzony klauzulą "dostawa wewnątrz Wspólnoty wg § 4 Nr1 lit. b ustawy o podatku obrotowym". Oznaczenie takie odpowiada jedynie wymogom ogólnej procedury wewnątrzwspólnotowych dostaw zwolnionych z opodatkowania zgodnie z art.28c (A) zmienionej VI Dyrektywy 77/388/EWG. Z dokumentów tych nie wynika, czy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów są towary używane, których dostawa była zwolniona w Niemczech od podatku od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art.43 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe oraz cytowane przepisy prawa należy uznać, iż w omówionych przypadkach nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Ponadto podkreśla się, iż podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w celu -3-dalszej odsprzedaży, jako towar handlowy, jest zobowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy podstawę opodatkowania i podatek należny z tytułu wewnątrzspólnotowego nabycia towaru. Podkreśla się również, że stosownie do przepisu art.105 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług cytowanej wyżej naczelnik urzędu skarbowego, dla celów związanych z rejestracją środków transportu, jest obowiązany do wydawania zaświadczeń potwierdzających: 1). uiszczenie przez podatnika podatku w przypadkach, o których mowa w art.103 ust.3 i 4, lub 2). brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Wystawienie przez organ podatkowy zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu nie ma bezpośredniego związku z tym czy miało miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie środka transportu, czy też nie. Wyjaśnienie przedstawione powyżej jest konieczne z uwagi na fakt, iż Podatnik w złożonym wniosku w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego opisując stan faktyczny, stwierdza: "..... Po dokonaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia tych środków transportowych....." (str.1), natomiast przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza: ".....Takie zaświadczenie jednoznacznie potwierdza, że nie dokonuję wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu ......" (str.3) tym samym sam sobie zaprzecza. Przechodząc do meritum sprawy, tutejszy organ stwierdza, co następuje:na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane zgodnie z art.43 ust. 2 rozumieć należy: 1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat, 2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Odmiennie natomiast zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług towary używane na potrzeby szczególnej procedury określonej w Rozdziale 4 Działu XII ustawy, polegającej na opodatkowaniu marży. Na podstawie art.120 ust.1 pkt 4 ustawy przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41-30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00). Jednakże obok warunków dotyczących uznania towarów stanowiących przedmiot transakcji za używany w rozumieniu art.120 ust.1 pkt 4 dla zastosowania wspomnianej procedury muszą przede wszystkim zostać spełnione warunki wynikające wprost z art.120 ust.4 ustawy, a więc towary te winny zostać nabyte uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej przez niego działalności polegającej na dostawie takich towarów, czyli innymi słowy nabyte w celu -4-odsprzedaży oraz warunki określające status zbywcy tych towarów (art.120 ust.10) Punkt 4 ww. art.120 ust.10 wymienia jako zbywcę - podatnika podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku za zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art.43 ust.1 pkt 2 lub art.113. Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia tutejszy organ stwierdza że dalsza odsprzedaż przedmiotowych samochodów w przypadku spełnienia warunków określonych w art.120 ust.4 w związku z art.120 ust.10 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług może być rozliczona szczególną procedurą, gdzie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00