Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. POIV-443/58/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/58/05

Czy dotacja otrzymana na realizację zadań w ramach Programu EQUAL podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.06.2005 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 11.07.2005 r. znak WSZiA/R/765/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej w ramach Programu EQUAL postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona rozpoczyna realizację projektu pod nazwą "System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych" w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Dotacja przyznana na realizację projektu przekazana zostanie za pośrednictwem Fundacji "Fundusz Współpracy" na wyodrębniony rachunek bankowy. Strona jako lider projektu (Administrator) odpowiadać będzie m.in. za realizację całości projektu i prawidłowe wydatkowanie środków finansowych. Na mocy zawartych umów partnerzy projektu będą wykonywali przydzielone zadania niezbędne do realizacji celów określonych w projekcie. Środki na realizację celów będą przekazywane partnerom przez lidera projektu. W kwestii dotyczącej zapytania Strony czy dotacja otrzymana na realizację zadań w ramach Programu EQUAL podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uprzejmie wyjaśniam: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (tzw dotację przedmiotową) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny - to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Do stwierdzenia, że dana dotacja zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest więc stwierdzenie, że tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. Dotacje, które taki związek wykazują uwzględnia się w obrocie VAT, zgodnie z art.29 ust.1 cytowanej wyżej ustawy. Nie uwzględnia się w w/w obrocie VAT dotacji, jeżeli kwota otrzymanego dofinansowania nie będzie miała wpływu na cenę towaru lub świadczonej usługi i stanowić będzie jedynie dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności.Nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem VAT te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego dotacja otrzymana w ramach Programu EQUAL stanowi dofinansowanie na realizację zadań a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny. Biorąc powyższe pod uwagę nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art.14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa regulującym zasady udzielania interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wobec tego niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie indywidualnego stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia, natomiast nie odnosi się do pozostałych podmiotów uczestniczących w Programie. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00