Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.09.2004, sygn. PP/443-69/04, Urząd Skarbowy w Bolesławcu, sygn. PP/443-69/04

1) Jak dokumentować opłaty pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od lokatorów? 2) Jak dokumentować opłaty pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od lokatorów niebędących członkami spółdzielni?3) Jak dokumentować opłaty pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową od sprzedaży statutu, jednorazowej opłaty za dzierżawę terenu?4) Jak dokumentować opłaty pobierane przez spółdzielnię mieszkaniową związane z eksploatacją i utrzymaniem garaży?

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż Spółdzielnia wykonuje czynności wymienione w tym artykule, za które pobiera określone opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Zatem dokonywanie tych czynności korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Czynności te powinny być odpowiednio udokumentowane, w sposób zapewniający prawidłowe wykazanie miesięcznego obrotu z tego tytułu. W odniesieniu do dokumentowania transakcji dokonanych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, żaden z przepisów ustawy o podatku VAT oraz rozporządzeń wykonawczych nie zabrania dokumentowania i ujmowania w ewidencjach sprzedaży VAT, na podstawie dokumentu księgowego wewnętrznego, który jest zestawieniem zbiorczym pobieranych w danym miesiącu opłat, umożliwiającym jednocześnie na wyszczególnienie tytułów tych opłat, w rozbiciu na osiedla czy budynki. Pamiętać jednakże należy, że zgodnie z art. z art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) zbiorcze dowody dowody księgowe służą do dokonania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych (np.: faktur VAT, rachunków, dokumentów KP), które to muszą być w dowodzie zbiorczym pojedynczo wymienione. Istotnym jest, aby udokumentowane w ten sposób rozliczenie, precyzyjnie określało w danym miesiącu wysokość obrotu zwolnionego z tego tytułu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00