Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.12.2004, sygn. PPDE/443-75/2004, Urząd Skarbowy w Biłgoraju, sygn. PPDE/443-75/2004

Wnioskodawca, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów. Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z 20 czerwca 1992roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. Z 2002r Nr 175 poz. 1440 ze zm.). Zgodnie z art. 8A wyżej wymienionej ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczona według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług. Do dnia 30.04.2004r dopłaty te pozostawały poza zakresem regulacji ustawy 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług. Od 1 maja 2004r podstawą opodatkowania jest obrót (art. 29 ust.1). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży. Pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług. Treść art. 29 ust. 1 budzi wątpliwości interpretacyjne. Interpretacje są następujące:1. W oparciu o wykładnię językową (gramatyczną) należałoby uznać, iż kwoty otrzymanych dopłat są kwotami, które nie zawierają w swojej wartości podatku VAT, zgodnie bowiem z treścią art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako:-kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy),w tym przypadku w celu wyznaczenia podstawy opodatkowania kwota należna od nabywcy jest zmniejszana o kwotę podatku należnego, -kwota otrzymanych dopłat-otrzymana kwota stanowi podstawę opodatkowania (obrót), a jego wartość nie jest zmniejszana o kwotę podatku należnego. W tej sytuacji podatnik, otrzymujący dopłaty powinien wyliczyć należny podatek od towarów i usług, przyjmując za podstawę wyliczeń całą otrzymaną kwotę, i odprowadzić do urzędu skarbowego, ponosząc koszt podatku z własnych środków.2. Uznanie, iż kwota dopłaty zawiera również kwotę podatku od towarów i usług, zgodnie bowiem z art.11 (A)(1)(a) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych-wspólny system podatku od wartości dodanej:ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), wszystko, co stanowi wynagrodzenie od kupującego, klienta lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów i świadczenia usług, stanowi podstawę opodatkowania, a w oparciu o art. 11(A)(2)(a) VI Dyrektywy, podstawa opodatkowania nie obejmuje podatku od wartości dodanej. Kwota dopłat potraktowana została zatem identycznie jak wynagrodzenie otrzymane bezpośrednio od nabywcy. W tej sytuacji podatnik powinien odprowadzić kwotę należnego podatku VAT wyliczonego "w rachunku w stu" od kwoty otrzymanej dopłaty. Obrót (podstawę opodatkowania) stanowi w tym przypadku kwota otrzymanej dopłaty zmniejszona o należny podatek. Własne stanowisko w sprawie: właściwa jest interpretacja zawarta w pkt 2. Przyjęcie interpretacji wyłącznie na wykładni językowej (pkt1) prowadzi do naruszenia zasady neutralności podatku od towarów i usług, zgodnie z którą podatek ten obciąża nabywcę, a nie podmiot świadczący usługi lub dostarczający towary(tzw. Podatek "pośredni") oraz do naruszenia postanowień VI Dyrektywy, do których należałoby się odwołać w przypadku wątpliwości interpretacyjnych lub niezgodności pomiędzy prawem krajowym a wspólnoty europejskiej. Przyjęcie takiego rozwiązania powodowałoby ponadto znaczące, niekorzystne dla przewoźników, skutki ekonomiczne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00