Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.09.2004, sygn. PP/443-29/04, Urząd Skarbowy w Ostrzeszowie, sygn. PP/443-29/04
Czy prawidłowo postąpi Starostwo jeżeli, będąc zarejestrowanym pod dwoma numerami NIP-jako Starostwo i Powiat, wyrejestruje Powiat i będzie sporządzał jedną deklarację?Czy prawidłowo Starostwo pobiera następujące opłaty: -opłata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste, opłata za trwały zarząd, umowy dzierżawy i najmu mienia Skarbu Państwa, traktując je jako zwolnione od podatku zaliczając je do czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych?
W odpowiedzi na pismo z dnia 07.07.2004r.w sprawie wyrejestrowania Powiatu jako podatnika VAT oraz opodatkowania, pobieranych przez Starostwo opłat, Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje:- odpowiedź na pytanie, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zawarta jest bezpośrednio w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), i jest uzależniona od tego, czy dana jednostka lub podmiot spełnia określone w tej ustawie cechy podmiotowe i przedmiotowe.Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami mogą być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.W świetle powyższego w pierwszej kolejności należałoby określić status prawny danego podmiotu.Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego (powiaty, gminy i miasta) są podmiotami, które mają osobowość prawną.Dlatego też należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT jest powiat jako osoba prawna. Jednakże uiszczanie należności podatkowych ciążyć będzie na podmiocie reprezentującym powiat w zakresie danej czynności dotyczącej mienia państwowego lub komunalnego.Podmiotem reprezentującym powiat i działającym w jego imieniu jest starosta.Organy administracji państwowej, organy administracji rządowej i organy administracji samorządowej nie mają odrębnej podmiotowości prawnopodatkowej a czynności przez nie wykonywane są czynnościami danej osoby prawnej.Reasumując - jeżeli czynności te wykonywane są w okolicznościach, o których mowa w art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT, to podatnikiem jest dana osoba prawna a płatności dokonuje jednak dana jednostka budżetowa, np. ministerstwo, urząd wojewódzki, urząd miejski lub gminy, a w naszym przypadku starostwo. Ponadto należy podkreślić iż czynności jednostek budżetowych wykonywane w imieniu własnym powodują, że te jednostki stają się podatnikami podatku od towarów i usług, a podmioty te muszą posiadać (i posługiwać się w tym zakresie) własnym numerem NIP oraz podlegają odrębnej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.Art. 5 ust.1 ww. ustawy o podatku VAT stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:a) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;b) eksport towarów;c) import towarów;d) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;e) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przez towary - zgodnie z art. 2 ust.6ww. ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Zgodnie zaś z §8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Reasumując, należy stwierdzić, że nałożone odrębnymi przepisami zadania, zaliczone jako czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku. Pamiętać należy jednak, że zwolnieniu takiemu nie podlegają czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jeżeli więc zawierane przez Państwa umowy dzierżawy i najmu mienia Skarbu Państwa - zaliczone przez Państwo do czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych - mają charakter umów cywilnoprawnych wówczas umowy takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzystają ze zwolnienia.Jeśli chodzi o sposób obciążania przez pracodawcę pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne przeprowadzone przez nich z aparatów służbowych uzależniony jest od wyboru dokonanego przez samego pracodawcę. Rozliczanie może następować poprzez refakturowanie kosztów rozmów telefonicznych na poszczególnych pracowników. Wiąże się to z koniecznością comiesięcznego wystawienia faktur (refaktury) VAT na każdego z pracowników i odprowadzenia podatku należnego wynikającego z tych faktur. Nie ma jednak konieczności dokumentowania obciążania pracowników za rozmowy telefoniczne fakturą VAT, dopuszczalne jest np. wystawienie jednego dokumentu wewnętrznego, w którym zawarta będzie ogólna kwota należności od pracowników z tytułu prowadzonych przez nich w danym miesiącu prywatnych rozmów telefonicznych. Do takiego dokumentu dołączyć można imienne zestawienie, z którego wynikać będzie należność przypadająca na poszczególnego pracownika i na podstawie tego zestawienia możliwe będzie np. potrącanie należności z wynagrodzenia danego pracownika.Zgodnie z art. 86 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie wskazać należy, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w takiej części (zakresie), w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji.W przypadku usług telekomunikacyjnych można, na podstawie wykazu rozmów, rozgraniczyć na związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną.Prawidłowym jest więc odliczanie podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika.