Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 sierpnia 2018 r., sygn. KIO 1563/18

Na skutek nowelizacji prawa zamówień to zamawiający i wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą muszą wykazać, iż wybrana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Nowelizacja ustawy Pzp w 2016 r. wprowadziła do definicji rażąco niskiej ceny istotną zmianę, polegająca na tym, że ocenie może podlegać nie tylko całkowita cena lub całkowity koszt oferty, lecz powinny być brane pod uwagę także ich istotne części składowe. Pewne wątpliwości interpretacyjne budzi użyte sformułowanie "istotne części składowe". Zdaniem Izby, taką istotną część składową należy wywieść z analizy elementów składowych kalkulacji ceny oferty, rozpatrywany przez pryzmat przedmiotu zamówienia. Dla jego ustalenia i oceny, należy odnosić się nie tylko do jego udziału procentowego w cenie ofertowej, ale przede wszystkim należy mieć na względzie znaczenie danego składnika dla realizacji zamówienia oraz znaczenia do kalkulacji całej ceny oferty.

Teza od Redakcji

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Emil Kawa
Protokolant: Marcin Jakóbczyk

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 sierpnia 2018 roku w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 06.08.2018 r. przez wykonawcę J. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Sprzątania Wnętrz J. J. "MOP 83" Sp. z o.o., ul. Szafirowa 7 a, 82-310 Gronowo Górne, w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ul. Szamocka 5/3, 01-748 Warszawa

przy udziale wykonawcy Impel Facility Services Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka
1.uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny oferty przystępującego i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenie oferty wykonawcy przystępującego Impel Facility Services Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław oraz nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert w zakresie części A, 2. zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000,00 (piętnaście tysięcy) złotych uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania i: 3. zasadza od przystępującego Impel Facility Services Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław, zgłaszającego sprzeciw od uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania kwotę 22 200,00 (dwadzieścia dwa tysiące dwieście złotych), z czego na rzecz odwołującego Zakład Sprzątania Wnętrz J. J. "MOP 83" Sp. z o.o., ul. Szafirowa 7 a, 82-310 Gronowo Górne kwotę 18 600,00 ( osiemnaście tysięcy sześćset) złotych tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika, oraz na rzecz zamawiającego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ul. Szamocka 5/3, 01-748 Warszawa kwotę 3600,00 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika. Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00