Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 5 października 2006 r. - Ákos Nádasdi przeciwko Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnoksága (C-290/05) i Ilona Németh przeciwko Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnoksága (C-333/05). - Sprawy połączone C-290/05 oraz C-333/05., sygn. C-290/05 oraz C-333/05
Sprawy połączone C‑290/05 i C‑333/05
Ákos Nádasdi
przeciwko
Vám- és Pénzügyőrség Észak-Alföldi Regionális Parancsnoksága
i
Ilona Németh
przeciwko
Vám- és Pénzügyőrség Dél-Alföldi Regionális Parancsnoksága
(wnioski o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym złożone przez Hajdú-Bihar Megyei Bíróság i Bács-Kiskun Megyei Bíróság)
Podatki wewnętrzne - Opłata rejestracyjna od pojazdów silnikowych - Używane pojazdy silnikowe - Przywóz
Streszczenie wyroku
1. Postanowienia podatkowe - Podatki wewnętrzne
(art. 23 WE, 25 WE i 90 WE)
2. Postanowienia podatkowe - Podatki wewnętrzne
(art. 90 akapit pierwszy WE)
3. Postanowienia podatkowe - Harmonizacja ustawodawstw - Podatki obrotowe - Wspólny system podatku od wartości dodanej - Zakaz poboru innych podatków krajowych, które mogą być uznane za podatki obrotowe
(dyrektywa Rady 77/388, art. 33)
1. Opłata rejestracyjna od pojazdów silnikowych pobierana w celu ich dopuszczenia do ruchu na terytorium państwa członkowskiego, która nie jest nakładana na samochody osobowe w związku z przekroczeniem przez nie granicy, nie stanowi cła przywozowego ani opłaty o skutku równoważnym w rozumieniu art. 23 WE i 25 WE, lecz jest częścią ogólnego wewnętrznego systemu opodatkowania towarów i w związku z tym powinna być poddana ocenie w świetle art. 90 WE.
(por. pkt 41, 42 oraz pkt 1 sentencji)
Artykuł 90 akapit pierwszy WE należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on opłacie rejestracyjnej od pojazdów silnikowych pobieranej w celu ich dopuszczenia do ruchu na terytorium państwa członkowskiego, o ile opłata ta jest pobierana od samochodów używanych w związku z ich pierwszym dopuszczeniem do ruchu na terytorium tego państwa i jej wysokość zależy wyłącznie od parametrów technicznych samochodu (typ silnika, pojemność) i klasyfikacji ze względów ochrony środowiska oraz w żaden sposób nie uwzględnia utraty wartości samochodu, co w przypadku jej zastosowania do samochodów używanych przywiezionych z innych państw członkowskich prowadzi do tego, że przewyższa ona opłatę rejestracyjną zawartą w wartości rezydualnej podobnych samochodów używanych, które zostały już zarejestrowane w państwie członkowskim przywozu.